Democratic management in schools

Authors

  • Vagner Ramos Santana Secretaria de Estado de Educação – (SEDUC)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11281

Keywords:

Management, Democracy, Schools, Quality, Community

Abstract

Democratic management can be considered as a means by which all the segments that make up the educational process participate in defining the directions that the school intends to follow. Democratic management brings with it the need for a democratic stance. And this posture reveals a way of looking at education and teaching, where the Public Power, the school community and the local community together will be attuned to guarantee the quality of the process. It is important to emphasize that the school must assume a posture of social quality, which attentive to the development of the social being in all its dimensions: in the economic, insertion in the world of work; in the cultural, appropriation, development and systematization of popular culture and universal culture; in the political, emancipation of the citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vagner Ramos Santana, Secretaria de Estado de Educação – (SEDUC)

Possui graduação em TECNOLOGIA EM ADMIN. DE PEQ. E MEDIAS EMPRESAS pela Universidade Norte do Paraná (2008), Especialização latu senso em Gestão Escolar (UNICID, 2010). Atualmente é tecnico administrativo educacional - SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCACAO DE MATO GROSSO. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em GESTAO ESCOLAR. Especialização em Gestão, Licenciamento e Auditoria Ambiental (UNOPAR, 2011) pesquisando sobre os Sistemas Agroflorestais, e ainda Especialização em Gestão Publica (UFMT,2011) pesquisando a logistica operacional.

References

ARAUJO, Adilson César. Gestão democrática da educação: a posição dos docentes. 2000. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília.

BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura S.Carapeto (org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

BORDIGNON, Genuíno; GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da Educação: o município e a escola. In: FERREIRA, Naura; AGUIAR, Márcia (orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei 9394/96.

GENTILLI, P. SILVA, T. T. (orgs.). Neoliberalismo, Qualidade Total e Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. São Paulo: Cortez-Autores Associados, 1986.

Published

02/05/2018

How to Cite

SANTANA, V. R. Democratic management in schools. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 524–533, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11281. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11281. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos