On the (recent) changes in high school: beyond a historical, social and political analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i3.12943

Keywords:

High school, Public policy, Curriculum organization.

Abstract

The discontinuity of public policies in the HS is a fact and can be observed in the last two or three decades, in the different projects launched for this stage. Recently another reformist wave has been proposing changes in HS. However, knowing that formal rules can direct actions and guide some practical proposals, we are guided by Ball (1994) to affirm that it is from the informal rules that politics adapts to the reality experienced. Starting from this premise, we consider that many are the uncertainties from this new proposal for the HS, especially from the curricular structuring and the organization of the teaching.

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Author Biographies

Shirlei de Souza Corrêa, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí – SC

Doutorado em Educação, vinculado ao grupo de Políticas Públicas de Currículo e Avaliação. Mestrado em Educação pela mesma instituição. Pós-graduação pela UFSC. Dedico-me a pesquisas sobre questões curriculares: as teorias, as políticas públicas e os contextos práticos, com especial atenção aos movimentos que se constituem a partir da efetivação da formação humana integral.

Verônica Gesser, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí – SC – Brasil.

Pos-Doutorado em Educação: Currícullo e Ensino - pela Barry University, FLORIDA, USA (Fianciamento:CAPES).. Doutora em Educação - Currículo e ensino - pela Florida International University, USA. Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Líder do Grupo de pesquisa de Políticas e Práticas de Currículo e Gestão cadastrado no CNPQ. Diretora da Escola de Educação (Centro de Educação) da UNIVALI . Professora e Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade do Vale do Itajaí. i. Ampla experiência na área de Educação Básica e Superior, com ênfase em: Politicas Publicas, Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular. Suas pesquisas estão focadas nos temas: Políticas Públicas, Currículo, e Avaliação Educacional. Faz parte do Banco de Avaliadores do INEP, atuando ativamente nos Atos e Processos Regulatórios de Avaliação do Ensino Superior da Educação Brasileira, tanto na modalidades presenciais quanto na Educação à Distância.

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Published

15/08/2019

How to Cite

CORRÊA, S. de S.; GESSER, V. On the (recent) changes in high school: beyond a historical, social and political analysis. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 3, p. 680–695, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i3.12943. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12943. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos