The public university in the front of the contemporary context: in discussion the curriculum and it’s possibilities in teacher formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13011

Keywords:

Public university, University autonomy, Teacher formation, Curriculum, Cultural educati.

Abstract

Considering the demands of the contemporary society, the public and cost-free University faces the challenge of rethinking itself. Therefore, it is necessary to recognize the instrumental reason crystallized in society, which aims at training for the production of consumer goods to the detriment of human education. In dealing with these issues, it is necessary to reflect on the university autonomy, against the curricular adequacy of the undergraduate courses to the national curriculum developed in the National Curricular Commom Base (BNCC). Thinking under that prism helps us to understand the limits and possibilities of the University in our country, specifically teacher training, and, in this sense, we analyze the cuuriculum at Federal Fluminense University (UFF), with emphasis on the curricular component Cultural Activities, whose results demonstrate the possibility of creating spaces/times for enabling aesthetic-cultural critical-emancipatory experiences that allow the formation that prioritizes the Being to the detriment of the Having.

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Author Biographies

Dagmar Mello e Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Docente do Curso de Mestrado em Diversidade e Inclusão e Colaboradora do Programa de Pós-graduação de Comunicação, mídias e cotidiano.

Erika Souza Leme, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Coordenadora do Projeto de Extensão – SIGPROJ: Formação Cultural e Educação Inclusiva- ampliando horizontes e diminuindo barreiras.

Lisete Jaehn, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Culturas e Formação de Professores (CCFP). Membro e Vice-Líder do Formar - Grupo de Pesquisa em Formação e Práticas Pedagógicas e do Núcleo de Didática e Formação de Professores.

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Published

01/10/2019

How to Cite

SILVA, D. M. e; LEME, E. S.; JAEHN, L. The public university in the front of the contemporary context: in discussion the curriculum and it’s possibilities in teacher formation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 766–784, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13011. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13011. Acesso em: 18 may. 2024.