From colonial dresses to the decolonization of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.14841

Keywords:

Decolonizing Pedagogy, Early childhood education, Inventionist

Abstract

This essay aims to analyze the influence of colonization in the field of early childhood education in Brazil, pointing to the emergence of a decolonizing pedagogy with children and childhood. It identifies colonial traces in the Brazilian social structure, in the late feeling towards childhood and in the pedagogical craft. In contrast to the ideal of the colonial aristocracy in educating poor children and daughters of slaves (sub-citizens) to be useful and productive for farming, it is understood that a decolonizing pedagogical work with children in early childhood education will educate them for citizenship of rights, invention and resignification of the world, so that they can love and respect all people, moving towards the construction of a fraternal and happy world.

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Author Biography

Otavio Henrique Ferreira da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais, na Unidade Ibirité, no Departamento de Educação e Ciências Humanas, no Curso de Licenciatura em Pedagogia. Doutorando em Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG). Mestre em Educação e Docência (FAE/UFMG). Licenciado em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), Licenciado em Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG) e Bacharel em Administração pela Faculdade Pitágoras de Betim. Tem experiência nas três etapas da Educação Básica, da Educação Infantil ao Ensino Médio.

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Published

02/01/2021

How to Cite

FERREIRA DA SILVA, O. H. . From colonial dresses to the decolonization of early childhood education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 311–325, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.14841. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14841. Acesso em: 27 jul. 2024.

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Section

Artigos