Private higher education in Brazil

A critical analysis based on Roberto Damatta, Pierre Bourdieu and Zygmunt Bauman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19051

Keywords:

Private higher education, Reproduction, Inequality, Hierarchization, Liquid Modernity

Abstract

This work aims to analyze the context of private higher education in Brazil, drawing parallels from the perspectives of anthropologist Roberto DaMatta (1997), French sociologist Pierre Bourdieu (1975), and Polish sociologist Zygmunt Bauman (2013). The aim is to highlight some characteristics of Brazilian culture in order to understand power disputes and inequalities in the reproductive model of education in liquid times. By reading and analyzing these authors, although they are in different contexts and times, it will be possible to point out that private higher education ends up reproducing inequalities rather than promoting social justice and effective transformations. This is why it seems inevitable and urgent to create interdisciplinary alternatives and dialogues based on socio-cultural analyses that add to the debates in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elenice Bueno, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Direito pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó) e Mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

João Nicodemos Martins Manfio, Centro Universitário UNISOCIESC

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Mestre em Sociologia Política Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Doutor em Ciências Sociais - Antropologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Pesquisador do Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB, PPGE/UFSC), Líder e pesquisador do Núcleo de Estudos de Sociologia Contemporânea: Zygmunt Bauman (NESC, UNISOCIESC). Professor (DEPARTAMENTO DE GESTÃO E EDUCAÇÃO).

Rodrigo Martins, Faculdade Cenecista de Joinville

Graduado em Direito pela Faculdade Cenecista de Joinville (FCJ).

References

LMEIDA, F. Q.; GOMES, I. M.; BRACHT, V. Bauman & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Tradução: Vera Ferreira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011.

BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes. Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010.

BAUMAN, Z. Os livros no diálogo global das culturas. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 142, p. 87-101, jul./set. 2000.

BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2013.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a Sociologia de P. Bourdieu. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves, 1975.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRASIL, Constituição Federal Compilada. 1988. Disponível em: hhttps://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22 dez. 2023.

CASSOL, C. V. et al. Dicionário Crítico-Hermenêutico Zygmunt Bauman. Frederico Westphalen: URI Westph, 2021.

DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

INEP. Censo da Educação Superior: Censo da Educação Superior. 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 21 dez. 2023.

MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Relação anual de informações do ministério do trabalho e emprego. 2013. Disponível em: http://www.rais.gov.br/sitio/index.jsf. Acesso em: 22 dez. 2023.

Published

01/01/2024

How to Cite

BUENO, E.; MARTINS MANFIO, J. N.; MARTINS, R. Private higher education in Brazil: A critical analysis based on Roberto Damatta, Pierre Bourdieu and Zygmunt Bauman. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023002, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19051. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19051. Acesso em: 27 jul. 2024.