Private higher education in Brazil
A critical analysis based on Roberto Damatta, Pierre Bourdieu and Zygmunt Bauman
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19051Keywords:
Private higher education, Reproduction, Inequality, Hierarchization, Liquid ModernityAbstract
This work aims to analyze the context of private higher education in Brazil, drawing parallels from the perspectives of anthropologist Roberto DaMatta (1997), French sociologist Pierre Bourdieu (1975), and Polish sociologist Zygmunt Bauman (2013). The aim is to highlight some characteristics of Brazilian culture in order to understand power disputes and inequalities in the reproductive model of education in liquid times. By reading and analyzing these authors, although they are in different contexts and times, it will be possible to point out that private higher education ends up reproducing inequalities rather than promoting social justice and effective transformations. This is why it seems inevitable and urgent to create interdisciplinary alternatives and dialogues based on socio-cultural analyses that add to the debates in the field of education.
Downloads
References
LMEIDA, F. Q.; GOMES, I. M.; BRACHT, V. Bauman & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Tradução: Vera Ferreira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011.
BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes. Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010.
BAUMAN, Z. Os livros no diálogo global das culturas. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 142, p. 87-101, jul./set. 2000.
BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2013.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a Sociologia de P. Bourdieu. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves, 1975.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BRASIL, Constituição Federal Compilada. 1988. Disponível em: hhttps://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22 dez. 2023.
CASSOL, C. V. et al. Dicionário Crítico-Hermenêutico Zygmunt Bauman. Frederico Westphalen: URI Westph, 2021.
DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
INEP. Censo da Educação Superior: Censo da Educação Superior. 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 21 dez. 2023.
MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Relação anual de informações do ministério do trabalho e emprego. 2013. Disponível em: http://www.rais.gov.br/sitio/index.jsf. Acesso em: 22 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.