PUBLIC POLICIES FOR PROFESSIONAL EDUCATION: THE 1990s AND THE SEPARATION OF SECONDARY AND TECHNICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n1.2017.9784

Keywords:

Public policies. Professional education. Secondary education. Professional education.

Abstract

The aim of this article is to analyze the public policies for Professional Education, especially in the 1990s regarding the separation of Secondary and technical education. The research field was the Federal Institute of Santa Catarina - IFSC - Jaraguá do Sul Campus. From a qualitative perspective, the research included analysis of interviews and documentary analysis, which supported the interpretation of institutional documents, laws, decrees and ordinances related to Professional Education in the 1990s, in particular, Decree 2.208 / 1997. Content Analysis, endorsed by Bardin (2011), was used as a reference for data analysis. The results obtained through the interviews regarding the reform of Professional Education, the implementation of Decree 2.208 / 97 and the elimination of Technical Courses integrated to Secondary Education, indicated that this public policy significantly contributed to reducing the number of public and free of charge vacancies for Secondary Education at the institution. The specifications for the Professional Education Reform led to a reduction in the quality of education due to the elimination of integration between general education and professional education. Public policies should also respond to the challenges of meeting two demands: access to work and continuity of studies.

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Author Biographies

Laurinda Ines Souza de Moraes, Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Jaraguá do Sul- IFSC

Trabalha no Instituto Federal de Educação de Santa Catarina Campus Jaraguá do Sul, atua na área Administrativa. Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville UNIVILLE. Possui Especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos pelo Instituto Federal de Santa Catarina.

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - Univille www.univille.edu.br

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação; Pesquisadora e Coordenadora de Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação; Infância e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville - Univille www.univille.edu.br

Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2012). Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). É professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE. Tem experiência na área de ensino de Matemática na educação básica e no ensino superior, na coordenação pedagógica, na formação de professores. Desenvolve pesquisas envolvendo temas como: currículo, práticas educativas, políticas públicas, Arte/Educação, formação de professores e Educação Matemática.

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Published

15/01/2017

How to Cite

MORAES, L. I. S. de; PILLOTTO, S. S. D.; VOIGT, J. M. R. PUBLIC POLICIES FOR PROFESSIONAL EDUCATION: THE 1990s AND THE SEPARATION OF SECONDARY AND TECHNICAL EDUCATION. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 108–124, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n1.2017.9784. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9784. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

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Artigos