Students' conceptions about their medical education at a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14680

Keywords:

Medical education, Undergraduate medical education, Medical students

Abstract

This study aimed to analyse the conceptions of medical students about their university education. Therefore, we opted for a descriptive, cross-sectional study with a qualitative approach, conducted with third-year medical students from a public school of the state of São Paulo. To this end, 10 students were randomly selected to respond to an instrument of complement sentences, and three of them to participate in a semi-structured interview. As results, the subjects pointed out several aspects responsible for promoting transformations in themselves during their experience. In their speeches, these aspects transcend the purely technical issue, also involving affective and cognitive aspects that enabled them to appropriate the human condition and develop self-knowledge. They also reported that with the course methodology they had to learn to work in groups and to exercise cooperation. On the other hand, the subjects also highlighted the difficulties in the initial years of the course, besides the need to be evaluated more frequently and objectively throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eveline Tonelotto Barbosa Pott, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP

Pós-doutoranda do Departamento de Metodologia de Ensino.

Henrique Pott-Junior, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP

Médico e Doutor em Infectologia. Professor Adjunto do Departmento de Medicina.

References

ARAGÃO, J. C. S.; ALMEIDA, L. D. S. Raciocínio Clínico e Pensamento Crítico: Desenvolvimento na educação médica. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, n. 12, p. 19, 17 dez. 2017. Disponível em: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.0.12.2259. Acesso em: 10 dez. 2019.

BARBOSA POTT, E. T.; POTT JUNIOR, H. Mapeando os estudos sobre educação médica no Brasil: tendências e perspectivas. Revista Sustinere, v. 7, n. 1, p. 132–152, 25 jul. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/38418. Acesso em: 10 dez. 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo - Ed. Revista e Ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho nacional de educação. Resolução CNE/CES no 3, de 20/06/2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União, 2014.

DIAS, D.; SOARES, D.; MARINHO-ARAÚJO, C.; ALMEIDA, L. S. O que se “ensina” no Ensino Superior: avaliando conhecimentos, competências, valores e atitudes. Revista Meta: Avaliação, v. 10, n. 29, p. 318, 15 ago. 2018. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1592. Acesso em: 10 dez. 2019.

FEUERWERKER, L. O movimento mundial de educação médica: as conferências de Edinburgh. Cad ABEM, v. 2, n. 2, p. 30–38, 2006.

GONZALEZ REY, F. L.; MITJANS MARTINEZ, A. Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Cortez, 2011.

HAMAMOTO FILHO, P. T.; OLIVEIRA, C. C.; SILVA, L. A.; CARVALHO, L. R., PERAÇOLI, L. C.; BORGES, V. T. Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381–386, set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022012000500013&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 dez. 2019.

HAMAMOTO FILHO, P. T.; SANTOS FILHO, C. A.; ABBADE, J. F.; PERAÇOLI, L. C. Produção científica sobre educação médica no Brasil: estudo a partir das publicações da Revista Brasileira de Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 4, p. 477–482, dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022013000400002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 dez. 2019.

LIBÂNEO, J. Os métodos de ensino. São Paulo: Cortez, 1994.

MARINHO-ARAUJO, C. M.; RABELO, M. L. Avaliação educacional: a abordagem por competências. Avaliação (Campinas), v. 20, n. 2, p. 443–466, 2015.

NOGUEIRA, M. I. As mudanças na educação médica brasileira em perspectiva: reflexões sobre a emergência de um novo estilo de pensamento. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 262–270, jun. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022009000200014&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 dez. 2019.

SIQUEIRA, B. CINAEM - um pouco de sua história. Cad ABEM, v. 2, n. 2, p. 54–56, 2006.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Centro de ciências biológicas e da saúde. Coordenação da graduação em medicina. Caderno do Curso de Medicina. São Carlos, 2007.

Published

28/06/2021

How to Cite

BARBOSA POTT, E. T.; POTT-JUNIOR, H. Students’ conceptions about their medical education at a public university. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021008, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.14680. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14680. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.