Perceptions of children: low academic performance, school and family

Authors

  • Gabriela Maffei Moreira-Malagolli
  • Keila Hellen Barbato Marcondes
  • Luciana Ponce Bellido Giraldi

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10828

Keywords:

Childhood. Low school performance. Elementary school.

Abstract

Seizing children's perceptions is a challenge for family members, teachers and researchers. Aware of this, this article was the result of three researches developed in the years 2006 and 2010 and aims to appropriate discourses of children / students of the 4th grade / 5th year of Elementary School to understand how they conceived and experienced situations of low performance School. From the Bioecological Perspective of Human Development, semi-structured interviews with children were organized. The results showed that the children who participated in the three studies understood the family as a point of support, support and affection. They recognized the figure of the teacher, highlighting the affective relationship they had with her. In addition, they also revealed feeling guilty about their learning difficulties, expressing anguish and sadness. Attention must be paid to the child's educational trajectory in order to prevent the child from reaching the 5th grade with lags or even to acquire the idea that the course of schooling is painful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, M. B. A. C. de. Uma análise psicológica do desempenho escolar de crianças de primeira série: aspectos psicodinâmicos e operatórios. 1985. 201f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1985.

BIASOLI-ALVES, Z. M. M. A pesquisa psicológica: análise de métodos e estratégia na construção de um conhecimento que se pretende científico. In: ROMANELLI, G. (Org.). Diálogos metodológicos sobre prática de pesquisa. Ribeirão Preto: Legis Summa, 1998. p.135-157.

BORBA, A. M. O brincar como um mundo de ser e estar no mundo. In: BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação Geral do Ensino Fundamental. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: FNDE: Estação Gráfica, 2006. p.33-46.

BROFENBRENNER, U. A teoria bioecológica do desenvolvimento humano. In: BROFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Tradução de André de Carvalho Barreto. Porto Alegre: ARTMED, 2011. p.43-54.

BROFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejamentos. Porto Alegre: ARTMED, 1996.

BRONFENBRENNER, U.; CECI, S. J. Nature –nurture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, Washington, v.110, n.4, p.568-586, 1994.

CARNEIRO, G. R. da S.; MARTINELLI, S. de C.; SISTO, F. F. Autoconceito e dificuldades de aprendizagem na escrita. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.16, n.3, p.427-434, 2003.

CARVALHO, A. M. P. Baixo rendimento escolar: uma visão a partir do professor. In: FUNAYAMA, C. A. R. (Org.). Problemas de aprendizagem: enfoque multidisciplinar. Campinas: Alíneas, 2000. p.115-146.

CHECHIA, V. A. Pais de alunos com sucesso e insucesso escolar: percepções da escola do desempenho escolar dos filhos e do envolvimento com o cotidiano escolar. 2002. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2002.

DELGADO, A. C. C.; MÜLLER, F. Em busca de metodologias investigativas com as crianças e suas culturas. Caderno de pesquisa, São Paulo, v.35, n.125, p.161–179, maio/ago. 2005.

GARCIA, S. C. Rendimento acadêmico, adaptação escolar e autoconceito de alunos de sala de recurso. 2003. Dissertação (Mestrado - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2003.

GIRALDI, L. P. B. Os níveis diferenciados de desempenho escolar: analisando estabilidade e mudanças nas concepções e expectativas de professores, familiares e alunos. 2010. 255f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2010.

GIMENO-SÁCRISTAN, J. O aluno como invenção. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: ARTMED, 2005.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1999.

LISBOA, C.; KOLLER, S. H. Interações na escola e processos de aprendizagem: fatores de risco e proteção. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (Org.). Aprendizagem: processos psicológicos e o contexto social na escola. Petrópolis: Vozes, 2004. p.201-224.

MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v.26/27, p.149-158, 1990.

MARCONDES, K. H. B. A relação entre a escola e a família de crianças com baixo rendimento escolar no contexto de progressão continuada. 2006. 285f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.

MONTEIRO, M. I. Práticas alfabetizadoras e suas relações com o rendimento escolar dos alunos. 2000. 206f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2000.

MORAES. A. A. de. Educação infantil: uma análise das concepções de crianças e de sua educação nas produções acadêmicas recentes (1997 – 2002). In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS- GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 27., 2004, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPED, 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt07/p073.pdf. Acesso em: 08 dez. 2016.

MOREIRA, G. M. Recursos e condições adversas na história pregressa de crianças de 4ª série do Ensino Fundamental. 2006.298f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.

MÜLLER, F. Infâncias nas vozes das crianças: culturas infantis, trabalho e resistência. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS- GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 26., 2003, Poços de Caldas. Anais… Poços de Caldas: ANPED, 2003. Disponível em: http://26reuniao.anped.org.br/. Acesso em: 08 dez. 2016.

MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. Encontros e diálogos: notas introdutórias. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2010. p.21-28.

PATTO, M. H. de S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1996.

PEREIRA, A. S. Sucesso escolar nos meios populares: mobilização pessoal e estratégias familiares. 2005. 213f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica, Minas Gerais, 2005.

REIS, R. M. C. Dando voz ao sujeito da aprendizagem: um estudo com crianças no primeiro ano do ensino fundamental. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 25., 2002, Caxambu. Anais eletrônicos. Caxambu: ANPED, 2002. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/tp25.htm. Acesso em: 08 dez. 2016.

SANTOS, P. L. dos. Riscos, recursos e fatores de proteção associados ao baixo e alto rendimento acadêmico: estudo comparativo. Ribeirão Preto: Ed. da USP, 2002.

SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, M. R. de; SARMENTO, M. J. (Org.). Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007. p.25 -49.

SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação & Sociedade, Campinas, v.26, n.91, p.361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a03v2691.pdf. Acesso em: 22 set. 2009.

SENOS, J. Identidade social, auto-estima e resultados escolares. Análise Psicológica, Lisboa, v.15, n.1, p.123-137, 1997.

SIGOLO, S. R. R. L. Educação de crianças com atraso de desenvolvimento na perspectiva bioecológica de Bronfenbrenner. In: SIGOLO, S. R. R. L.; MANZOLI, L. (Org.). Educação especial face ao desenvolvimento e à inserção social. Araraquara: FCL/UNESP, Laboratório Editoral; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2002. p.11-39.

SIGOLO, S. R. R.; LOLLATO, S. O. Aproximações entre escola e família: um desafio para educadores. In: CHAKUR, C. R. de S. L. Problemas da educação sob o olhar da psicologia. Araraquara: Ed. da UNESP, 2001. p.37-65.

SIRINO, M. F.; CUNHA, B. B. B. Repensando o fracasso escolar: reflexões a partir do discurso do aluno. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 25., 2002, Caxambu. Anais…Caxambu: ANPED, 2002.Disponível em: 25reuniao.anped.org.br/marisafatimasirinot13.rtf. Acesso em: 08 dez. 2016.

Published

01/01/2017

How to Cite

MOREIRA-MALAGOLLI, G. M.; MARCONDES, K. H. B.; GIRALDI, L. P. B. Perceptions of children: low academic performance, school and family. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 1, p. 181–198, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10828. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10828. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática