Quality of early childhood education in network hall of conquest of victory of education: a look on the speech of coordinating educational

Authors

  • Relva Lopes Chaves Soares Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Itapetinga
  • Sandra Márcia Campos Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Itapetinga

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10913

Keywords:

Pedagogical coordination. Child education. Quality. Foucault's postulates.

Abstract

The purpose of this paper is to know the perception of pedagogical coordinators about the quality of EI in municipal Vitória da Conquista education - BA. It is a qualitative research and analysis of the data was from the use of Foucault's postulates: speech, will to truth, knowledge and power. The study reveals that: a) there is line of pedagogical coordinators with the conception of childhood education quality supported in child citizenship; b) the pedagogical coordinators believe that it is possible to guarantee children a public early childhood education quality; c) there is detachment of scientific discourse and political discourse of offering conditions of early childhood education in the municipality of Vitoria da Conquista; d) from Foucault postulates perceive the resistance demonstrated by these coordinators, that despite the working conditions to which they are subjected, act for the sake of improving the quality of early childhood education in day care centers that are under their responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Relva Lopes Chaves Soares, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Itapetinga

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação

Sandra Márcia Campos Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Itapetinga

Professora Titular do Departamento de Pedagogia

References

ANGOTTI, M. Desafios da educação infantil para atingir a condição de direito e de qualidade no atendimento In: ANGOTTI, M. (Org.). Educação infantil: da condição de direito à condição de qualidade no atendimento. Campinas: Alínea, 2009. p.131-149.

ASSIS, M. S. S. de. Práticas de cuidado e de educação na instituição de Educação infantil: o olhar das professoras. In: ANGOTTI, M. (Org.). Educação infantil: para que, para quem, e por quê? Campinas: Alínea, 2006. p.87-104.

BRASIL. Plano nacional de educação 2014-2024: Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. Série legislação n.125. Disponível em: <http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2017.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil: Poder Legislativo, Brasília, DF, 5 abr. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1.Acesso em: 13 nov. de 2016.

CAMPOS, M. M.; FULLGRAF, J.; WIGGERS, V. A qualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.36, n.127, p.87-128, jan./abr. 2006.

CAMPOS, M. M. (Coord.). Educação infantil no Brasil: avaliação qualitativa e quantitativa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas/MEC/BID, 2010. (Relatório final)

CAMPOS, M. M. et al. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.41, n.142, p.20-54, abr. 2011.

CHAVES, R. L. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil: análise de seu impacto nos PPP das instituições municipais de Vitória da Conquista. 2011. Monografia (Especialização) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, 2011.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução n.5, de 17 de dezembro de 2009. Disponível em: https://www.mprs.mp.br/media/areas/gapp/arquivos/resolucao_05_2009_cne.pdf. Acesso em: 13 nov. 2016.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 5.ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

IBGE. Cidades e Estados do Brasil: Consulta de área, população e dados básicos dos municípios: Vitória da Conquista. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias-novoportal/organizacao-do-territorio/estrutura-territorial/15761-areas-dos-municipios.html?t=destaques&c=2933307. Acesso em: 17 nov. 2017

INEP. Censo Escolar de Vitória da Conquista, 2014. Disponível em: http://www.inep.gov.br. Acesso em: 20 jun. 2015.

KISHIMOTO, T. M. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. Brasília, ago. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6672-brinquedosebrincadeiras&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 nov. 2017.

MACHADO, R. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

PEREIRA, J. R. A coordenação pedagógica na educação infantil: o que dizem a coordenadora pedagógica e as professoras? In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT07-3622.pdf. Acesso em: 13 nov. 2017.

SEI. Estatísticas dos municípios baianos: território de identidade n.20: Vitória da Conquista. Salvador: SEI 2013.

SOARES, R. L. C.; JAURIS, R. B. A organização do trabalho pedagógico na Educação Infantil: a visão das monitoras. In: SIMPÓSIO DE PESQUISA E EXTENSÃO EM GRUPOS COLABORATIVOS E COOPERATIVOS, 2.; JORNADA DE ESTUDOS DO GEEM: DISCUTINDO A CONSTITUIÇÃO DOS SABERES ELEMENTARES MATEMÁTICOS NO CURSO PRIMÁRIO NO ESTADO DA BAHIA, 2., 2015, Vitória da Conquista. Anais... Vitória da Conquista: UESB, 2015. Disponível em: https://proceedings.galoa.com.br/geem/geem-2015/trabalhos/a-organizacao-do-trabalho-pedagogico-na-educacao-infantil-a-visao-das-monitoras. Acesso em: 12 dez. 2015.

SOARES, R. L. C.; PEREIRA, S. M. C.; FERRAZ, S. M. G. Coordenação pedagógica e qualidade da educação infantil: uma análise dos discursos das coordenadoras pedagógicas. In: CONGRESSO IBERO–AMERICANO, 5.; CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DA ANPAE, 8., 2016, Goiânia. Anais... Goiânia: ANPAE, 2016. Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberoamericano2016/publicacao/cntnt/artigos/eixo_5/E5_A18.html. Acesso em: 20 jan. 2017.

VEIGA–NETO, A. Foucault & a educação. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

VITÓRIA DA CONQUISTA. Conselho Municipal de Educação. Fixa normas para o funcionamento de instituições de educação infantil, jurisdicionadas ao sistema municipal de ensino de Vitória da Conquista. Resolução nº 006/2012. Vitória da Conquista, 2012.

Published

01/06/2017

How to Cite

SOARES, R. L. C.; PEREIRA, S. M. C. Quality of early childhood education in network hall of conquest of victory of education: a look on the speech of coordinating educational. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 224–239, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10913. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10913. Acesso em: 22 nov. 2024.