Listening to boys: gender relations in children's education

Authors

  • Fernanda Ferrari Ruis Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara
  • Márcia Cristina Argenti Perez Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10922

Keywords:

Gender. Child education. Boys.

Abstract

Understanding gender as a social construction and the child as an active subject, capable and endowed with potentials, this study aimed at understanding the representations of gender revealed by two boys in the context of early childhood education. This qualitative research strategies such as participant observation and a moment of intervention called playful time were adopted. Data were analyzed using content analysis. The survey revealed that the boys do not always do or play what adults expect or want them to actually do. The research allows us to see different ways of being a boy, expanding our knowledge of gender relations in childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Ferrari Ruis, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Sexual

Márcia Cristina Argenti Perez, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara

Professora e pesquisadora do Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras, FCLAr/Unesp, Campus de Araraquara, SP. Coordenadora do GEPIFE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Infância, Família e Escolarização (UNESP/CNPq) e Tutora do PET Pedagogia MEC SESU UNESP (Programa de Educação Tutorial). Desenvolve atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão Universitária nas áreas temáticas da Educação, Formação de Educadores, Infância, Ludicidade e Práticas educativas na escola e na família.Doutora em Psicologia (Ciências) pelo Programa de Pós graduação em Psicologia da Universidade de São Paulo (USP, 2004), Mestre em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP, 2000) e Pedagoga com habilitação em Deficiência Mental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 1997). 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: 70, 1977.

COSTA, A. Cenas de meninas e meninos no cotidiano institucional da educação infantil: um estudo sobre as relações de gênero. 2004. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/87762/206266.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 nov. 2017.

FINCO, D. Os perigos da naturalização das relações sociais na educação infantil. Revista Pátio: educação infantil, n.36, p.4-7, 2013. Disponível em: http://loja.grupoa.com.br/revista-patio/artigo/9144/os-perigos-da-naturalizacao-das-relacoes-sociais-na-educacao-infantil.aspx. Acesso em: 17 nov. 2017.

FINCO, D. Educação infantil, espaços de confronto e convívio com as diferenças: análise das interações entre professoras e meninas e meninos que transgridem as fronteiras de gênero. 2010. 216f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-20042010-135714/pt-br.php. Acesso em: 17 nov. 2017.

FINCO, D. Faca sem ponta, galinha sem pé, homem com homem, mulher com mulher: relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na pré-escola. 2004. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

GUIZZO, B. S. “Aquele negrão me chamou de leitão”: representações e práticas corporais de embelezamento na educação infantil. 2011. 191f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/28820/000772697.pdf?sequence=. Acesso em: 17 nov. 2017.

GUIZZO, B. S. Identidades de gênero e propagandas televisivas: um estudo no contexto da educação infantil. 2005. 157f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/4519/000457467.pdf?sequence=. Acesso em: 17 nov. 2017.

LOURO, G. L. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, Campinas, v.19, n.2(56), p.17-23, maio/ago.2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf . Acesso em: 09 jun. 2013.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

Published

01/06/2017

How to Cite

RUIS, F. F.; PEREZ, M. C. A. Listening to boys: gender relations in children’s education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 283–294, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10922. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10922. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática