Marxist theory, critical theory and education
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.12023Keywords:
Critical theory, Education, Theodor Adorno.Abstract
The objective of the present article is to present considerations about of Critical Theory, weaving reflections for the education from Theodor Adorno. To do so, based on the bibliographical survey on the subject, we searched through the reading of bibliographical material expositions of different authors about the theme. Thus, some concepts referring to the Marxist Theory are discussed, which influenced the elaboration of the Critical Theory, starting from the considerations of authors like Pedro Demo and Augusto Triviños. In addition, in this article, a history is presented on the Critical Theory, in a succinct way. Finally, the ideas brought by Theodor Adorno, one of the exponents of the Critical Theory in relation to education, are presented, provoking some discussions for the educational field.
Downloads
References
ADORNO, T. Educação e emancipação. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1995.
BUENO, S. F. Pedagogia sem sujeito: qualidade total e neoliberalismo na educação. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2003.
DEMO, P. Metodologia científica em ciências sociais. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1995.
GRUPPI, L. Tudo começou com Maquiavel: as concepções de Estado em Marx, Engels, Lênin e Gramsci. 15 ed. Porto Alegre: L&PM, 2000.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do partido comunista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MELLO, L. I. A.; COSTA, L. C. A. História moderna e contemporânea. São Paulo: Scipione, 1993.
HONNETH, A. La Teoría Crítica. In: GIDDENS A., TURNER J. et al. La Teoría social hoy, Madrid, 1990, p. 445-488.
HONNETH, A. Educação e esfera pública democrática: um capítulo negligenciado da filosofia política. Civitas, v. 13, n. 3, p. 544-562, 2013.
HORKHEIMER, M.; Filosofia e teoria crítica. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T.; HABERMAS, J. Textos Escolhidos. São Paulo: Victor Civita, 1975.
SILVA, O. V. Teoria crítica, neoliberalismo e educação: análise reflexiva da realidade educacional brasileira a partir da reforma educacional de 1990. 2015. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. 2015.
TOMMASELLI, G. C. G. Teoria crítica e educação. 2009. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. 2009.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WOOD, Ellen Meiksins. Democracia contra capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.