Marxist theory, critical theory and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.12023

Keywords:

Critical theory, Education, Theodor Adorno.

Abstract

The objective of the present article is to present considerations about of Critical Theory, weaving reflections for the education from Theodor Adorno. To do so, based on the bibliographical survey on the subject, we searched through the reading of bibliographical material expositions of different authors about the theme. Thus, some concepts referring to the Marxist Theory are discussed, which influenced the elaboration of the Critical Theory, starting from the considerations of authors like Pedro Demo and Augusto Triviños. In addition, in this article, a history is presented on the Critical Theory, in a succinct way. Finally, the ideas brought by Theodor Adorno, one of the exponents of the Critical Theory in relation to education, are presented, provoking some discussions for the educational field.

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Author Biography

Jessica Sampaio Fiorini, Secretaria Municipal de Educação – (SME), Marília – São Paulo

Doutoranda em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Júlio de Mesquita Filho, campus de Araraquara. Mestra em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Júlio de Mesquita Filho, campus de Marília (2016). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Júlio de Mesquita Filho (2012). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, sexualidade, educação sexual, escola.

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Published

01/07/2018

How to Cite

FIORINI, J. S. Marxist theory, critical theory and education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 2, p. 196–211, 2018. DOI: 10.30715/doxa.v20i2.12023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12023. Acesso em: 23 nov. 2024.