The school evasion in the technological courses of the federal institute of education, science and technology of São Paulo - IFSP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.12024

Keywords:

School evasion, Teaching technological courses, IFSP, Institutional management.

Abstract

The subject of this research, documental and qualitative, is the evasion of students in technological courses of higher education. The research is justified by the fact that there is still a little explored field of knowledge about avoidance in higher education. The main objective of this study was to identify the factors that caused student dropouts at the Federal Institute of São Paulo (IFSP) in a campus from 2011 to 2017. Institutional documents were examined regarding 746 students who had been evaded. The results showed that, in spite of the different actions developed by the institution to know the reasons and avoidance, these were not considered satisfactory by the participants of the research. The causes pointed out by the subjects interviewed can be classified in: a) Scarce commitment to avoidance; b) Organizational failures (limitations in the academic management system and absence of standardization for collection and analysis of data on avoidance); c) Failure in the relationship between sectors.

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Author Biographies

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de São Paulo IFSP – Campus de Araraquara

Mestra em Processos de Ensino, Gestão e Inovação pela Universidade de Araraquara - UNIARA (2018). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras Urubupunga (1989). Possui Especialização em Metodologia do Ensino pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras Urubupunga (1992). Trabalha como pedagoga do Instituto Federal de São Paulo campus São Carlos(IFSP/Câmpus Araraquara-SP). Participa dos núcleos: -Núcleo de Gêneros e Sexualidade do IFSP (NUGS); -Núcleo de Apoio ás Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE). Desenvolve sua pesquisa acadêmica na área de Educação, Sexualidade e em História e Cultura Africana, Afro-brasileira e Indígena e/ou Relações Étnico-raciais. 

Darwin Ianuskiewtz, Universidade de Araraquara UNIARA

Graduação : Licenciatura em Educação Física (FESC) e em Pedagogia (UNINOVE); # Especialização em Bases Biológicas da Performance Humana (Unesp - Rio Claro); # Mestrado em Educação Escolar (Unesp - FCLAr) sobre a "Manifestação dos professores do Ensino Fundamental sobre os PCN pra Educação Física Escolar"; # Doutorado em Educação Escolar (Unesp- FCLAr) sobre Imagem corporal, cultura corporal e corporeidade entre universitários , intitulada "Em busca da imagem corporal: Análise da representação que o jovem universitário tem sobre o seu corpo"

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Published

01/07/2018

How to Cite

MONTEIRO, S. A. de S.; IANUSKIEWTZ, D. The school evasion in the technological courses of the federal institute of education, science and technology of São Paulo - IFSP. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 2, p. 256–271, 2018. DOI: 10.30715/doxa.v20i2.12024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12024. Acesso em: 8 nov. 2024.