Identity workshops in adolescence: the relationship between psychosocial identity and social integration through education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.12096

Keywords:

Education, University, Identity, Social insertion, Social mobility.

Abstract

It is a work about the impact of uncertainty on adolescents’ students identity, which refers to several social determinants. The work has a special interest in the process of integration and social mobility through education. It focuses on an experiment called Identity workshops in adolescence, accomplished through discussion groups conducted by psychology trainees. The results point to the adolescent's needs to go ahead in their careers, their perspectives about labor market, the relationship between work study and the need for financial independence. The conclusions are concentrated around the different functions that formal education takes for different contexts, and the role of education in the construction of identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaisso Vautero, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM

Psicólogo da Universidade Federal de Santa Maria – (UFSM). Mestre em Psicologia e Doutorando em Psicologia aplicada pela Universidade do Minho.

References

ALVES, C. P.; SOUZA, R. T.; SILVA, A. L.; PIMENTA, C. A. M. Na trilha da identidade cultural: apontamentos teórico-metodológicos em pesquisa de políticas públicas culturais e educacionais. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, Taubaté, v. 3, p. 149-169, 2007. Disponível em: http://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/111. Acesso em: 23 nov. 2018.

BARDIN, L. Análise do Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BLAU, P. M.; DUNCAN, O. D. The American Ocupational Strutucture. New York: John Wiley & Sons, 1967.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Franciso Alves, 1992.

BOURDIEU, P. A distinção: Crítica Social do Julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.

CALLEJO, J. El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Editorial Ariel, 2001.

D'AVILA, J. L. P. Trajetória escolar: Investimento familiar e determinação de classe. Educ. Soc., Campinas, v. 19, n. 62, Abr. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?scri

pt=sci_arttext&pid=S0101-73301998000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 nov. 2018.

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: ed. Porto, 1997.

DUBAR, C. Trajetórias sociais e formas identitárias: alguns esclarecimentos conceituais e metodológicos. Educ. Soc., Campinas, v. 19, n. 62, Abr. 1998 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301998000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 dez. 2018.

GONCALVES, M. B. C.; SILVEIRA NETO, R. M. Persistência intergeracional de educação no Brasil: o caso da Região Metropolitana do Recife. Estud. Econ., São Paulo , v. 43, n. 3, p. 435-463, sept. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-41612013000300001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 jan. 2019.

ERIKSON, E. H. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Desemprego volta a crescer no primeiro trimestre de 2018. Disponível em : https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20995-desemprego-volta-a-crescer-no-primeiro-trimestre-de-2018. Acesso em: 11 jan. 2019b.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de Indicadores Sociais: indicadores apontam aumento da pobreza entre 2016 e 2017. Disponível em : https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/23298-sintese-de-indicadores-sociais-indicadores-apontam-aumento-da-pobreza-entre-2016-e-2017. Acesso em: 18 jan. 2019.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de indicadores sociais. Uma análise das condições de vida da população brasileira: 2016. Disponível em : https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Superior 2016. Brasília, DF: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/1473851. Acesso em: 19 nov. 2018.

LEMOS, A. E. C.; DUBEUX, V. J. C.; PINTO, M. C. S. Educação, empregabilidade e mobilidade social: convergências e divergências. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro , v. 7, n. 2, p. 368-384, jun. 2009 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512009000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 jan. 2019.

LIPSET, S. M.; BENDIX, R. Social mobility in industrial society. Berkeley: The University of California Press, 1959.

MEAD. G. H. Espiritú, persona y sociedad: desde el punto de vista del conductivismo social. 3. ed. Buenos Aires: Paidós, 1972.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, Abr. 2002. p. 15-36. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302002000200003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 nov. 2018.

PASTORE, J.; SILVA. N. V. Mobilidade Social no Brasil. São Paulo: Makron Books, 2000.

PASTORE, J.; HALLER, A. O. O que está acontecendo com a mobilidade social no Brasil? In: VELOSO. J. P. R.; ALBUQUERQUE, R. C. A. (org.) Pobreza e mobilidade social. São Paulo: Nobel, 1993. p. 25-49.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SCHULTZ, T. O Valor econômico da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

SELLTIZ. C. et al. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Edusp,1975.

STRAUSS, A. Espelhos e máscaras. São Paulo: Edusp, 1999.

VAUTERO, J. R. et al. Influência da escolaridade dos pais no prestígio do curso universitário escolhido pelos filhos. PSICOLOGIA, Lisboa, v. 31, n. 2, p. 155-158., nov. 2017. Disponível em: https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.springer-doi-10_1007-S12564-015-9395-4. Acesso em: 18 de nov. 2017.

Published

01/02/2019

How to Cite

VAUTERO, J. Identity workshops in adolescence: the relationship between psychosocial identity and social integration through education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 62–77, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.12096. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12096. Acesso em: 18 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.