Toy without play: reflections on the playing industry in contemporary childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.13060

Keywords:

Childhood, Technological play, Cultural industry, Contemporaneity.

Abstract

This article aims to reflect on the play industry in contemporary childhood and, specifically, to analyze the technological toy as a playful materialization by consumption bias. Also, it aims to think about the toy and the expropriation of play as a human and playful need of the child. Industrialized toys take away from children the pleasure of discovery, creativity, imagination, collectivity and playfulness. This essay is the result of studies conducted at GEPEITC – Group of Studies and Research in Education, Childhood and Critical Theory at the State University of Londrina. The methodology is a bibliographical study by Max Horkheimer and Theodor Adorno regarding the Cultural Industry and Walter Benjamin's reflections on playing in contemporary society. As a result, playing and the contemporary child's play need to be re-signified beyond the toy object, in favor of the experience of play as a human need and the possibility of interaction child – world, child – other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Regina Furlan de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

POS DOUTORA EM EDUCAÇÃO UNESP - MARILIA

DOUTORA EM EDUCAÇÃO UEM- MARINGA

COORDENADORA DA COMISSÃO DE PESQUISA UEL

COORDENADORA DO CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO TRABALHO PEDAGÓGICO EM EDUCAÇÃO INFANTIL

DOCENTE DO DEPTO EDUCAÇÃO E DO PROGRAMA DE POS GRADUAÇÃO MESTRADO E DOUTORADO EM EDUCAÇÃO UEL

VICE COORDENADORA DO COLEGIADO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

COORDENADORA DO NÚCLEO DE PEDAGOGIA – PIBID UEL 2018-2020

 

Ravelli Henrique de Souza, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR - Brasil. Mestrando bolsista Capes/CNPQ do programa de pós-graduação em Educação.

Karina de Toledo Araujo, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR – BRASIL. Docente do curso de Licenciatura em Educação Física, Departamento Estudos do Movimento Humano (UEL)

References

ADORNO, T. W. Indústria Cultural. In: COHN, G. Sociologia. São Paulo: Ática, 1986.

BELLONI, M. L. O que é sociologia da infância. Campinas: Autores Associados, 2009. (Acadêmico de bolso).

BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984. (Obras escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, W. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.

BENJAMIN, W. Rua de mão única. v. 2. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas).

BROUGÉRE, G. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez, 1995.

FROMM, E. O medo da liberdade. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W. A Dialética do Esclarecimento: Fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

KEHL, M. R. Imaginar e Pensar. In: NOVAES, A. (Org.). Rede imaginária: televisão e democracia. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

KETZER, S. M. A criança, a produção cultural e a escola. In: MAGALHÃES, C. et al. A criança e a produção cultural – Do brinquedo à literatura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003. p. 11-27.

LINN, S. Crianças do consumo: a infância roubada. Tradução Cristina Tognelli. São Paulo: Instituto Alana, 2006.

MARCUSE, H. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

MARX, K. O Capital. Crítica da Economia Política. Livro 1, v. 1, 10. ed. São Paulo: Difel, 1985.

MATTELART, A.; MATTELART, M. Penser les médias. Cap. 4-8, Tradução de Vera L. Westin e Lúcia Lamounier (mimeogr.). Paris: La Découverte, 1996. (Original: 1986).

OLIVEIRA, P. S. Brinquedo e indústria cultural. Petrópolis: Vozes, 1986.

PESSOA, F. (Álvaro de Campos). O Eu profundo e seus outros eus: seleção poética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

SILVA, T. T. da. O que produz e o que reproduz em educação. Ensaios de Sociologia da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

01/02/2019

How to Cite

FURLAN DE OLIVEIRA, M. R.; DE SOUZA, R. H.; DE TOLEDO ARAUJO, K. Toy without play: reflections on the playing industry in contemporary childhood. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 28–43, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.13060. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13060. Acesso em: 18 jul. 2024.