High skills in child education: a psychopedagogical case report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13092

Keywords:

Psychopedagogical identification, High skills/giftedness, Early childhood education.

Abstract

This work is characterized as a psychopedagogical case study and had as objective attend/identify the characteristics and behaviors of high skills/giftedness of a school unit of early childhood education for psychopedagogical evaluation in Uberlândia, Minas Gerais. The research instruments used were observation, questionnaires, interview / anamnesis applied to pedagogical team of the school, teacher of the regular classroom, learner and parents. Also, there were made analysis of documents/academic materials of the learner. After this initial evaluation process, the presented results indicated us above-average behaviors with high skills characteristics about academic and productive-creative with a high potential in the areas of linguistic intelligence, spatial, logical-mathematical. Considering factors such as differentiated development for their age group, it was suggested a systematic follow-up, attention and work in the areas of the above-mentioned intelligences to verify intensity and constancy, as well as development of potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Isabel de Araújo, Secretaria Municipal de Educação de Uberlândia (SME), Uberlândia – MG

Coordenadora de Ensino da Educação Especial na Prefeitura Municipal de Uberlândia (PMU). Mestre em Educação (UNITRI). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (UFU) e especialista em Educação Especial (UFC). Atua no Atendimento Educacional Especializado e como professora convidada do Curso de Especialização em Psicopedagogia da FACED/UFU. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Altas Habilidades/Superdotação (GEPAHS)/UFU e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia Escolar (GEPPE).

References

ARAÚJO, M. I.; TELLES, P. M. C.; FERREIRA, L. R. C. Alunos com altas habilidades/superdotação no ensino fundamental (5.º ao 9.º ano) de uma escola pública mineira: identificação e encaminhamentos. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 5, n. 2, p. 198-209, ago./dez. 2016, ISSN 2238-8346.

AZEVEDO, S. M. L.; METTRAU, MarsylBulkool. Altas habilidades/superdotação: mitos e dilemas docentes na indicação para o atendimento. Psicol. Cienc. Prof. [online]. v. 30, n. 1, p. 32-45, 2010,ISSN 1414-9893. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932010000100004. Acesso em: 07 jul.2019.

BRASIL. Decreto n.º 6.949, de 25 de agosto de 2009. Dispõe sobre a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 25 abr. 2017.

BRASIL. MEC/SECADI/DPEE. Nota Técnica n.º 04/2014. Orientação quanto a documentos comprobatórios de alunos com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação no Censo Escolar. Brasília, 2014.

FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. Tradução e Horácio Gonzales. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREITAS, S. N.; PÉREZ, S. G. P. B. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. Marília: ABPEE, 2012.

GALBRAITH, J.; DELISLE, J. The gifted kid’s survival guide: a teen hanbook. Minneapolis: Free Spirit Publishing,1996.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GARDNER, H. Estruturas da mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

GARDNER, H. Inteligência - Um Conceito Reformulado. Rio de Janeiro Ed. Objetiva, 2000.

GARDNER, H. Mentes que mudam: a arte e a ciência de mudar as nossas ideias e as dos outros. Tradução Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2005.

GUIMARÃES, G. G.; OUROFINO, V. T. A. T. Estratégias de identificação do aluno com altas habilidades/superdotação. In: FLEITH, D. S. (Org.). Altas habilidades/superdotação: orientação a professores. Brasília: Ministério da Educação Secretaria de Educação Especial, 2007. v. 1.

RENZULLI, J. S. The three-ring conception of giftedness: a developmental model for creative productivity. In: RENZULLI, J. S.; REIS, S. M. (Eds.). The triad reader. Mansfield Center: Creative Learning, 1986..

RENZULLI, J. S.; REIS, S. M. (Eds.). O que é esta coisa chamada superdotação e como a desenvolvemos?. Tradução Susana Graciela Pérez Barrera Pérez. Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 77-131, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Extensao/papah/o-que-e-esta-coisa-chamada-superdotacao.pdf. Acesso em: 12 nov. 2016.

SABATELLA, M. L.; CUPERTINO, C. M. B. Práticas educacionais de atendimento ao aluno com altas habilidades /superdotação. In: FLEITH, D. S. (Org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação: orientação a professores. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. v. 1.

STERNBERG, R.J. Successful intelligence: how practical and creative intelligence determine success in life. New York: Simon & Schuster, 1996.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VIEIRA, N. J. W. Viagem a “mojave-óki!”: a trajetória na identificação das altas habilidades/superdotação em crianças de quatro a seis anos. 2005. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

VIEIRA, N. J. W. Uma trajetória na identificação de altas habilidades/superdotação em educação infantil. In: FREITAS, S. N. (Org.) Educação e altas habilidades/superdotação: a ousadia de rever conceitos e práticas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2006. p. 89-107.

VIRGOLIM, A. M. R. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Especial, 2007.

YIN, Robert K. Estudo de caso. Planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

WINNER, E. Crianças superdotadas: mitos e realidades. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

01/08/2019

How to Cite

ARAÚJO, M. I. de. High skills in child education: a psychopedagogical case report. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 255–268, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13092. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13092. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática