Inclusion and teacher training: with the word, teachers of multifunctional resource rooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13102

Keywords:

Inclusive Education, Special Education, Multifunctional Resources Room’s Teacher.

Abstract

The special education, in view of the current Brazilian educational policy, which advocates inclusion, no longer assumes the substitutive character of the regular classroom, but it becomes a pedagogical service that complements and supports the students’ target group of special education. This fact demands changes in the teacher's formation, conception and pedagogical action. Supported by this idea, this research aimed to investigate the understanding that specialist teachers, of Multifunctional Resources Rooms, have about inclusive and special education and about their training, analyzing the role that special education have in the implementation of this new school project based on inclusion. It was found that most of the teachers know the difference between special and inclusive education, it points out their attributions in the Multifunctional Resources Room and identifies their importance. However, they recognize that their training is precarious and faces obstacles from different spheres, which compromises the results of their work towards inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimar Bortolini Poker, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Docente. Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC).

Beatriz Aparecida Barboza do Nascimento, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr).

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEE), Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr), Campus de Araraquara/SP. Doutora em Educação.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.

ARANHA, M. S. F. Projeto Escola Viva: garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2005.

BAPTISTA, C. R. Ação pedagógica e educação especial: a sala de recursos como prioridade na oferta de serviços especializados. Rev. Bras. de Ed. Especial, v. 17, p. 59-76, 2011.

______. Educação especial e políticas de inclusão escolar no Brasil: diretrizes e tendências. In: ______ (Org.). Escolarização e deficiência [recurso eletrônico]: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos: Marquezine & Manzini; ABPEE, 2015. p. 17-30.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 24 maio 2012.

______. Parecer CNE/CEB n.º 17/2001, aprovado em 3 de julho de 2001. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB017_2001.pdf. Acesso em: 10 dez. 2012.

______. Resolução CNE/CP n.º 1, de 15 de maio de 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 11 out. 2011.

______. Política Nacional de Educação especial na perspectiva da educação inclusiva. 2008. Disponível em: http://peei.mec.gov.br/arquivos/politica_nacional_educacao_especial.pdf. Acesso em: 11 maio 2012.

______. Resolução n.º 4, de 2 de outubro de 2009. 2009. Disponível em: http://peei.mec.gov.br/arquivos/Resol_4_2009_CNE_CEB.pdf. Acesso em: 12 jun. 2012.

______. Decreto n.º 7.611. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm Acesso em: 20 out. 2012.

_____. Nota Técnica n.º 055/2013. Disponível em: http://www.ppd.mppr.mp.br/arquivos/File/NOTATECNICAN055CentrosdeAEE.pdf. Acesso em: 20 nov. 2013.

BRAUN, P. O atendimento educacional especializado e a escola básica: pontos e contrapontos da proposta. In: VI SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL. 2011. Nova Almeida-Serra/ES. Anais... Nova Almeida-Serra/ES, 2011.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004.

GIROTO, C. R. M.; MILANEZ, S. G. C. La formación del profesorado de apoyos educativos especializados: ¿qué ha cambiado en la práctica docente especializada en el escenario educativo de Brasil? In: HEREDERO, E. S.; GIROTO, C. R. M.; MARTINS, S. E. S. O. (Org.). La formación del profesorado para la atención a la diversidad en Brasil y España. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, 2013. v. 1, p. 5-218.

______; POKER, R. B.; OMOTE, S. Educação especial, formação de professores e o uso das tecnologias de informação e comunicação: a construção de práticas pedagógicas inclusiva. In: ______; ______; ______ (Org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. São Paulo: Cultura Acadêmica/FEU/Unesp, 2012. p. 11-23.

______; SABELLA, N. M. M.; LIMA, J. M. R. Representações do professor generalista acerca do papel do professor especialista: análise da produção científica em educação especial no período de 2008 a 2015. Rev. Bras. de Ed. Especial, v. 32, p. 1-20, 2019.

MENDES, E. G. Desafios atuais na formação do professor de educação especial. Revista Integração, Brasília, v. 24, 2002.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009.

POKER, R. B. et al. Plano de desenvolvimento individual para o atendimento educacional especializado. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013.

Published

01/08/2019

How to Cite

POKER, R. B.; NASCIMENTO, B. A. B. do; GIROTO, C. R. M. Inclusion and teacher training: with the word, teachers of multifunctional resource rooms. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 297–313, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13102. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13102. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Edição Temática