The influence of cultural capital on teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13694

Keywords:

Éthos, Cultural capital, Teacher education.

Abstract

The work analyzed how the cultural capital, defined by Pierre Bourdieu, is related to the constitution of the éthos; the relationship between the teaching function and the status conferred to the practice of the profession, as a strategy of social ascension. The studies by Carlindo (2009), Pies (2011) and Lima (2013) show that in the school space, éthos is observed by the way the teacher transmits the knowledge and the relationships built between the school culture and the knowledge produced. We used the studies of Pierre Bourdieu as a theoretical reference for the conceptualization of habitus, ethnos, cultural capital, social capital, economic capital and reproduction strategies. The work was based on a qualitative approach using documentary analysis and case study as a methodological resource, through observation of teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Olivieri Lopes Carmignolli, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutoranda do Programa de Pós- Graduação em Educação Escolar.

Luci Regina Muzzeti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professora Livre Docente em Sociologia no Departamento de Didática e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Doutorado em Educação (UFSCAR).

Laís Inês Sanseverinato Micheleti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestranda do Programa de Pós- Graduação em Educação Escolar. Bolsista da CAPES.

References

BOURDIEU, P. Espaço social e poder simbólico. In: BOURDIEU, P. Coisas ditas. Trad. C. R. da Silveira e D. M. Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 1992. p. 149-168.

BOURDIEU, P. A Escola Conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: BOURDIEU, P. Escritos da Educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 41-64.

BRITO, A. X de. Trajetória. In: CATANI, A. M. et al. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 354-356.

CARLINDO, E. P. Tornar-se professora: o capital cultural como esteio explicativo para o sucesso docente. 2009. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90247. Acesso em: 22 jun. 2020.

CARVALHO, P. S. O uso de blogs e aulas experimentais como práticas educativas no ensino de físico-química para o ensino médio: um estudo descritivo a partir do conceito de aprendizagem significativa. 2013. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Fortaleza, 2013.

DARIUS, R. P. P.; DARIUS, F. A. A educação pública no Brasil no século XX: considerações à luz da formação dos grupos escolares e do manifesto dos pioneiros da educação nova. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 32-41, jan./jun., 2018. e-ISSN: 2594-8385. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11248/7385. Acesso em: 22 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11248

LEITE, L. H. A. Pedagogia de projetos e projetos de trabalho. Presença Pedagógica, Belo Horizonte: Dimensão, v. 73, p. 62-69, 2007.

PIES, N. G. Capital cultural e educação em BOURDIEU. 2011. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2011.

REINA, F. T.; MUZZETI, L. R.; MARGONARI, D. M. Trajetórias escolares: a pedagogia da UNIARA como possibilidade de ascensão aos níveis superiores e de profissionalização de alunos das camadas populares. Temas em Educação e Saúde, [S.l.], v. 10, p. 37-44, mar. 2017. ISSN 2526-3471. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/9613. Acesso em: 22 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.26673/tes.v10i0.9613

SEIDL, E. Estratégia/estratégias de reprodução. In: CATANI, A. M. et al. (Orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 189-191.

SOLÉ, I. Disponibilidade para a aprendizagem e sentido da aprendizagem. In: COLL, C. et al. O construtivismo na sala de aula. 6. ed. São Paulo: Ática, 1999.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 62-88, maio/jun./jul./ago. 2000.

Published

01/06/2020

How to Cite

OLIVIERI LOPES CARMIGNOLLI, A.; MUZZETI, L. R.; SANSEVERINATO MICHELETI, L. I. The influence of cultural capital on teacher training. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 225–232, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13694. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13694. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências