Teaching voices from the perspective of affectivity in childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13914

Keywords:

Affectivity, Child education, Teacher.

Abstract

The development of children in early childhood education involves several aspects inherent to the school context. Mainly, the question of affectivity is considered as a central element in the learning process. Thus, the following research sought to give teachers a voice about the importance of affectivity in the child's development, more specifically, in early childhood education in the municipality of Bertioga. To this end, the research was structured based on a bibliographic survey according to the theoretical assumptions of Wallon and Piaget, which portray the importance of interactions in human development, also highlighting the relationship between affectivity and children's learning. For a conclusion based on experiences in the school context, the field research was carried out with 7 teachers from different schools, through a semi-structured interview with teachers from public and private schools in the municipality of Bertioga. The data collected by the interview with teachers allow a more in-depth reflection on school practices and the importance of affectivity from the perspective of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maíra Darido da Cunha, Faculdade Bertioga (FABE), Bertioga – SP

Docente dos cursos de Graduação e Pós-Graduação. Doutora em Educação Escolar (UNESP).

Thais Amancio, Faculdade Bertioga (FABE), Bertioga – SP

Professora de Primeira Infância na Prefeitura de Bertioga e Escola Castelinho Infantil. Graduada em pedagogia na FABE, pós graduação em Educação Infantil e Neuropsicopedagogia pela FCE.

Marcela Baccelli, Faculdade Bertioga (FABE), Bertioga – SP

Doutoranda em Psicologia da Saúde (UMESP). Psicóloga e Professora nos cursos de Pedagogia, Direito e Administração.

References

BATISTA, Maria. A importância da afetividade para o desenvolvimento da criança na escola. Brasil, 2012.

BRASIL. Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional (LDB). Lei Federal n. 939496, de 26 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 6. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2011.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: Promulgada em 5 de outubro de 1988. Art. 205-214. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 05 jul. 2020

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 05 jul. 2020.

BECKER, Fernando. Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. A epistemologia do professor. Porto Alegre, 2012.

GALVÃO, Izabel. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis-RJ, 1995.

GROSS, Richard. Psychology, the science of mind and behavior. 5. ed. Hodder Arnold Publication, 2005.

MAHONEY, Abigail. Henri Wallon: Psicologia e Educação. Brasil, 2000.

MENDONÇA, Maria Alice. TAVARES, Helenice Maria. Afetividade: O fio condutor na educação infantil. Uberlândia: Faculdade Católica de Uberlândia, 2008. 12 p.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: LCT, 1971.

PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo,1976.

PIAGET, Jean. La relación del afecto com la inteligência en el desarrollo mental del niño. Universidade Autónoma Metropolitana: Xochimilco. 1962.

PIAGET, Jean. O tempo e o desenvolvimento intelectual da criança. Rio de Janeiro: Forense,1973.

PARRAT, Silvia. Colaboradora cientifica Archives na Universidade de Genebra. Brasil, 2011.

SOUZA, Maria. As relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento psicológico. Brasília, 2011.

TAILLE, Yves. Coleção de grandes educadores. Brasil, 2006.

WADSWORTH, Barry. Inteligência e afetividade da criança. 4. ed. São Paulo: Enio Matheus Guazzelli, 1996.

WALLON, Henry. Do ato ao pensamento. França, 1942.

Published

01/06/2020

How to Cite

DARIDO DA CUNHA, M.; AMANCIO, T.; BACCELLI, M. Teaching voices from the perspective of affectivity in childhood education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 123–136, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13914. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13914. Acesso em: 21 nov. 2024.