Construction of inventive practices in school psychology
An account of a school intervention
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.15321Keywords:
School, COVID, Intervención Psicológica, Pandemic, PsychologyAbstract
This text addresses a report of school and educational intervention carried out in a state public elementary school II and high school. The work was developed by interns of the Psychology course, during the Covid-19 pandemic. From a demand presented by school management, indicating difficulty to articulate projects and collective activities among teachers, lack of knowledge of the team on the handling of technological tools and difficulty of adherence of families and students to academic activities, an intervention was designed that was divided into four blocks of actions, which were: six project alignment meetings, twenty meetings with teachers, six discussion groups with the school community, and ten monitoring and evaluation meetings with management. It was concluded that the work carried out allowed the participants to reflect, develop and build strategies for the collective confrontation of institutional challenges imposed by the pandemic and emergency remote education.
Downloads
References
BOCK, A. M. B. A psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G. M.; FURTADO, O. (org.). Psicologia sócio-histórica: Uma perspectiva crítica em psicologia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
CAPELI ANDRADE, R.; SZYMANSKI, H. O plantão psicoeducativo para educadores: uma proposta de intervenção. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN Y PRÁCTICA PROFESIONAL EN PSICOLOGÍA, 3., 2011. JORNADAS DE INVESTIGACIÓN SÉPTIMO ENCUENTRO DE INVESTIGADORES EN PSICOLOGÍA DEL MERCOSUR, 18., 2011, Buenos Aires. Anais [...]. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2011. Disponível em: https://www.aacademica.org/000-052/449.pdf. Acesso em: 24 jul. 2021.
CARVALHO, J. P. M.; MEIRELES, J.; GUZZO, R. S. L. Políticas de participação de estudantes: Psicologia na democratização da escola. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, n. 2, p. 378-390, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/wgbW9qq5SyBdgHBSfRmZW8y/?lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2021.
CORDEIRO, M. P.; CURADO, J. C. Psicologia na Assistência Social: Um campo em formação. Psicologia & Sociedade, v. 29, e169210, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/RVPdxYsDWFcWrZK8skKVfjc/?lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2021.
EUZEBIOS FILHO, A. Conselhos Escolares para que?: Análise de uma experiência com gestão escolar democrática. Rev. Psicol. IMED, Passo Fundo, v. 11, n. 1, p. 139-152, 2019. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/view/2891. Acesso em: 24 jul. 2021.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Um em cada 4 brasileiros não tem acesso à internet, mostra pesquisa. AgênciaBrasil, 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/um-em-cada-quatro-brasileiros-nao-tem-acesso-internet. Acesso em: 24 jul. 2021.
MARTÍN-BARÓ, I. O papel do psicólogo. Estudos de Psicologia, Natal, v. 2, n. 1, p. 7-27, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/T997nnKHfd3FwVQnWYYGdqj/?lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2021.
MARTINEZ, A. M. O que pode fazer o psicólogo na escola. Em Aberto, v. 23, n. 83, p. 39-56, 2010. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/6292. Acesso em: 24 jul. 2021.
OLIVEIRA, B. C.; RAMOS, V. R. L.; SOUZA, V. L. T. Parceira crítica: possibilidades de atuação em Psicologia Escolar. In: MARINHO-ARAUJO, C. M., TEIXEIRA, A. M. B. (org.). Práticas exitosas em Psicologia Escolar Crítica. Campinas, SP: Editora Alínea, 2020.
RECHTMAN, R.; BOCK, A. M. B. Formação do Psicólogo para a Realidade Brasileira: Identificando Recursos para Atuação Profissional. Psicologia: Teoria e Pesquisav. 35, e3551, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/rpn5FcNBLhqm55NQskLjymm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2021.
ROSA, S. S.; PEREIRA, R. Políticas e Estratégias dos Sistemas Municipais de Ensino do ABC Paulista durante a pandemia de Covid-19. São Caetano do Sul, SP: USCS, 2020. Disponível em: https://www.uscs.edu.br/boletim/337. Acesso em: 24 jul. 2021.
SANTOS, L. N. O compromisso social da psicologia um estudo sobre o desenvolvimento de um projeto crítico. 2017. 268 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017.
SILVA, I. R. Psicologia escolar e eventos emergenciais: resistência e luta por uma educação socialmente referenciada. In: NEGREIROS, F.; FERREIRA, B. O. Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia?. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
SOUSA O. E. et al. A educação a distância (EaD) e os novos caminhos da educação após a pandemia ocasionada pela Covid-19. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 52860-52867, jul. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/14095/11787. Acesso em: 24 jul. 2021.
SZYMANSKI, H. Plantão psicoeducativo: novas perspectivas para a prática e pesquisa em psicologia da educação. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 19, p. 169-182, jul./dez. 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752004000200009. Acesso em: 24 jul. 2021.
TOLEDO, R. Significações de professores gays sobre violências homofóbicas e suas formas de enfrentamento na escola. ECCOM, v. 12, n. 23, p. 48-62, jan./jun. 2021. Disponível em: http://fatea.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/1224/1157. Acesso em: 24 jul. 2021.
TOLEDO, R.; PEREIRA, R. Análise sobre o retorno às aulas presenciais no contexto da pandemia da covid-19: caminhos para uma atuação crítica em psicologia escolar. In: LAMIM-GUEDES, V. (org.). A educação na Covid-19: A voz docente. 1. ed. São Paulo: Editora na Raiz, 2020.
WELLER, W. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: Aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago., 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/7c6QvcWJc6pX6xwgxYVLFKv/?lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.