Listener's conceptions about the influence of the educational control agency on the music of the BTS group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.16247

Keywords:

Psychology, Behavior analysis, BTS, Education

Abstract

This study aimed to analyze listeners' conceptions about the influence of the educational control agency on the songs of the BTS group. To this end, an online questionnaire was prepared and published. The research had 72 participants, 63 female and nine male participants, aged between 18 and 29 years (M = 22.76; D = 2.95) who attend educational institutions, signed the Free Commitment and Enlightened (ICF) and reside in Brazil. Through Bardin's analysis, three categories were found, two of which will be addressed in this article. It proved necessary to persist and oppose coercive practices through countercontrol. This research had a limited number of participants. However, it presents contributions to better understand the relationship between BTS and how listeners understand the influence of the educational control agency on their music, as well as helping to advance knowledge about Behavior Analysis and music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alicia Lana Mesquita Silva, Centro Universitário Christus (UNICHRISTUS), Fortaleza – CE – Brasil

Graduação em Psicologia.

Ilana Camurça Landim Tavares, Christus University Center - Unichristus

Doutorado em Psicologia Clínica.

References

AZEVEDO, G. N.; HUBER, E. É possível uma análise comportamental da música? Psicologias em Movimento, v. 1, n. 1, p. 132-148, jul./dez. 2021. Disponível em: http://revistas.unifan.edu.br/index.php/RevistaISEPsicologias/article/view/795/529. Acesso em: 27 set. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011

BRASIL. Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. O Plenário do Conselho Nacional de Saúde em sua Quinquagésima Nona Reunião Extraordinária, realizada nos dias 06 e 07 de abril de 2016 [...]. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em 19 mar. 2021.

BTS e Big Hit renovam o compromisso com a campanha “LOVE MYSELF” para apoiar o UNICEF no fim da violência e negligência, bem como na promoção da autoestima e do bem-estar. Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/bts-e-big-hit-renovam-o-compromisso-com-campanha-love-myself-para-apoiar-o-unicef. Acesso em 19 set. de 2021.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. A relação entre habilidades sociais e análise do comportamento: História e atualidades. In: KIENEN, N.; GIL, S. R. S. A.; LUZIA, J. C.; GAMBA, J. (org.). Análise do comportamento: Conceitos e aplicações a processos educativos clínicos e organizacionais. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://www.uel.br/pos/pgac/publicacoes/. Acesso em: 30 out. 2021.

ELBERSE, A.; WOODHAM, L. BigHit Entertainment and Blockbuster Band BTS: K-pop Goes Global. Massachusetts Harvard Business School, p. 1-22, jul. 2020. Disponível em: https://hbsp.harvard.edu/product/520125-PDF-ENG. Acesso em: 1 fev. 2021.

FLORES, E. P. Análise do Comportamento: Contribuições para a Psicologia Escolar. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 19, n. 1, p. 115-127, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicorevista/article/download/18112/13468. Acesso em: 9 mar. 2021.

GLENN, S. S. Comportamento Individual, cultura e mudança social. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 11, n. 2, p. 208-222, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/4015. Acesso em: 28 out. 2021.

LEE, J. BTS, Art Revolution. 1. ed. Parrhesia editora, 2019.

MEDEIROS, N. N. F. A.; MEDEIROS, C. A. Correspondência verbal na Terapia Analítica Comportamental: Contribuições da pesquisa básica. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 20, n. 1, p. 40-57, 2018. Disponível em: https://rbtcc.webhostusp.sti.usp.br/index.php/RBTCC/article/view/1136. Acesso em: 28 out. 2021.

OLIVEIRA, B. F. Autoconhecimento: Contribuições para o Repertório Comportamental. 2017. Monografia (Especialização em Análise Comportamental Clínica) – Instituto Brasiliense de Análise do Comportamento, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://ibac.com.br/wp-content/uploads/2018/02/Bianca-Franco_Monografia_FINAL.pdf. Acesso em: 8 set. 2021.

ROSA, J. P. Gestão escolar: Um modelo para a qualidade Brasil e Coreia. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3677. Acesso em: 10 mar. 2021.

SANTOS, D. M.; BORGES, E. J. A Noção de Controle em Análise do Comportamento: Contribuições Teóricas Para os Movimentos Sociais. In: SIMPÓSIO DA FACULDADE DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 5., Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Universidade Federal de Goiânia, 2019. p. 1-16. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/106/o/Sheila_completo.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.

SATO, S. R. S. Concurso vestibular: Um dispositivo meritocrático de seleção para ingressar na Universidade Federal de Santa Catarina. 2011. Dissertação (Pós-graduação em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/95324. Acesso em: 01 fev. 2021.

SIDMAN, M. Coerção e suas implicações. São Paulo: Editorial Psy, 1995.

SILVA, A. L. M. et al. A relação entre comportamento social em adolescentes e música: Uma revisão sistemática. J Health Biol Sci., v. 8, n. 1, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/jhbs/article/view/2949/1051. Acesso em: 17 set. 2021.

SKINNER, B. F. Ciência e Comportamento Humano. 11. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

SKINNER, B. F. Sobre o Behaviorismo. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 2011.

SOUZA, F. H. S. Uma análise conceitual das agências controladoras e sua relação com a sobrevivência das culturas. 2018. Dissertação (Mestrado em Análise do Comportamento) – Universidade Estadual de Londrina, Paraná, 2018. Disponível em: http://www.uel.br/pos/pgac/wp-content/uploads/2018/12/Uma-an%C3%A1lise-conceitual-das-ag%C3%AAncias-controladoras-e-sua-rela%C3%A7%C3%A3o-com-a-sobreviv%C3%AAncia-das-culturas.pdf. Acesso em: 09 mar. 2021.

STEIN, M. Mapa da Alma: 7 – Persona, Shadow e Ego – In the world of BTS. Publicações da Chiron, 2020.

VASCONCELOS, L. A.; LEMOS, R. F. Do Sistema Teórico de B. F. Skinner À Metacontingência: Observação, Experimentação e Interpretação. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 14, n. 1, p. 79-90, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/7161/5544. Acesso em: 11 out. 2021.

방탄소년단 (BTS). N.O. Produzida por: Pdogg; escrita por: Supreme Boi, SUGA (BTS), RM, ”hitman” Bang & Pdogg. CD digital, faixa 2. Big Hit Entertainment, 2013. CD digital, faixa 2.

방탄소년단 (BTS). No More Dream. Produzida por: Pdogg; escrita por: Pdogg, Supreme Boi, “hitman” Bang, Jungkook, j-hope, SUGA e RM; CD digital. Faixa 4. Big Hit Entertainment, 2013. CD digital. Faixa 4.

방탄소년단 (BTS). Silver Spoon. Produzida por: Pdogg; escrita por: Slow Rabbit, Supreme BOI, Pdogg & RM. CD digital, faixa 6. Big Hit Entertainment, 2015. CD digital, faixa 6.

Published

30/11/2022

How to Cite

SILVA, A. L. M.; TAVARES, I. C. L. Listener’s conceptions about the influence of the educational control agency on the music of the BTS group. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022010, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.16247. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/16247. Acesso em: 30 jun. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.