Assessment of the learning potential of an adolescent with Willians-Beuren syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.16799

Keywords:

Qualitative assessment, Special education, School mediation

Abstract

With a view to the learning of special education students, a case study was carried out with an adolescent with Williams-Beuren Syndrome, aiming to identify the effects of the Mediated Learning Experience on the performance of tasks during an assisted assessment, carried out in three phases: pre-test, mediation and post-test, initially using the audibilization test of Golbet (1988) and activities of the Program of Instrumental Enrichment - Basic of Feuerstein (1980), in the mediation phase. Data analysis compared the results of the application of the hearing test before and after the mediation phase, relating them to the table of cognitive functions by Feuerstein (1980). The results show that the teenager showed improvement in the performance of tasks after the mediation, demonstrating that he has a learning potential that can be stimulated, for example, in the cognitive processes of language integration, in the apprehension of meanings and in verbal expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosemeire Quilante Azevedo, Pontifícia Universidade Católica (PUC), São Paulo – SP – Brasil

Mestrado no Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia.

Regina Freire, Pontifícia Universidade Católica (PUC), São Paulo – SP – Brasil

 

 

References

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC; SECADI, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 12 abr. 2022.

FEUERSTEIN, R. Instrumental Enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. Glenview: Scott, Foresman and Company, 1980.

FEUERSTEIN, R.; FEUERSTEIN, R. S.; FALIK, L. H. Além da Inteligência: Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GOLBERT, C. S. A evolução psicolinguística e suas implicações na alfabetização: Teoria, avaliação e reflexões. Porto Alegre, RS: Editora Artes Médicas, 1988.

LINHARES, M. B. M.; ESCOLANO, A. C. M.; ENUMO, S. R. F. Avaliação Assistida: Fundamentos, procedimentos e aplicabilidade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

MAYRINK, M. L. S. Estudo da semântica e estrutura da linguagem na Síndrome de Williams. 2012. Dissertação (Mestrado em Saúde da Criança e da Mulher) – Instituto Fernandes Figueira, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/6654. Acesso em: 19 mar. 2022.

NUNES, M. M. Avaliação do funcionamento cognitivo em pacientes com Síndrome de Williams-Beuren. 2010.Tese (Doutorado em Ciências) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5141/tde-18022011-114532/en.php. Acesso em: 27 set. 2022.

OLIVEIRA, A. A. S. Avaliação em Educação Especial: O ponto de vista do professor de alunos com deficiência. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 16, n. 31, p. 51-78, 2005. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2142. Acesso em: 10 mar. 2022.

SUGAYAMA, S. M. M. et al. Anormalidades oculares em 20 pacientes com Síndrome de Williams-Beuren. Pediatria, São Paulo, v. 24, n. 3/4, p. 98-104, 2002. Disponível em: https://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2011/04/anormalidades-oculares-na-sindrome-de-williams.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

SUGAYAMA, S. M. M. et al. Síndrome de Williams-Beuren. Anomalias Cardiovasculares em 20 Pacientes Diagnosticados pela Hibridização In Situ por Fluorescência. Arq Bras Cardiol, v. 81, n. 5, p. 462-467, 2003. Disponível em: https://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2011/04/aspectos-cardiovasculares-na-sindrome-de-williams.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

TURRA, N. C. Reuven Feuerstein: Experiência de Aprendizagem Mediada: Um salto para a modificabilidade cognitiva estrutural. Rev. de Educação Educare, São Paulo, v. 2, n. 4, p 237-310, jul./dez. 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/313691185/Reuven-Feuerstein-Experiencia-de-Aprendizagem-Mediada-Um-Salto-Para-a-Mofificabilidade-Cognitiva-Estrutural. Acesso em: 08 jan. 2022.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

30/11/2022

How to Cite

QUILANTE AZEVEDO, R.; FREIRE, R. M. A. de C. Assessment of the learning potential of an adolescent with Willians-Beuren syndrome. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022016, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.16799. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/16799. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)