Anxiety and university students
A case study with students of the Federal University of Amazonas (UFAM)
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.16898Keywords:
University students, Anxiety, Generalized anxiety disorder, Mental healthAbstract
College students are very likely to have high levels of anxiety. Therefore, the main objective of this study is to measure the prevalence of anxiety symptoms and Generalized Anxiety Disorder (GAD) with sociodemographic questions and self-report scales, namely: Beck Anxiety Scale (BAI) and General Anxiety Disorder – 7 (GAD-7). Descriptive statistics were used for analysis, in addition to the Kruskal – Wallis and Mann – Whitney U tests, and Spearman’s correlation. A total of 400 students participated in the study, and it was concluded that anxiety was highly present in students, in addition to symptoms of generalized anxiety disorder.
Downloads
References
ANDRIOLA, W. B.; ARAÚJO, A. C. Adaptação de alunos ao ambiente universitário: estudo de caso em cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará. Revista Ensaio: Avaliação em políticas públicas em educação, v. 29, n. 1, p. 135-159, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/nqZZQwNrqFwffVBcNF79btb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 jul. 2022.
ARIÑO, D. O.; BARDAGI, M. P. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicologia em Pesquisa, v. 12, n. 3, p. 44-52, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/23791. Acesso em: 08 jun. 2022.
BARROSO, S. M.; OLIVEIRA, N. R.; ANDRADE, V. S. Solidão e Depressão: Relações com características pessoais e hábitos de vida em universitários. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 35, n. 1, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/gb4WHV8F5XW7XmrjyC5gPfg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 09 abr. 2022.
BECK, A. T.; STEER, R. A. Beck Anxiety Inventory. The Psychology Corporation, 1993.
BEE, H. O Ciclo Vital. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
DALGALARRONDO, P. Psicopatologia e simiologia dos transtornos mentais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed. 2008.
DIAS, A. C. G. et al. Dificuldades percebidas na transição para a universidade. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 20, n. 1, p. 19-30, jan./jun. 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2030/203060783004/203060783004.pdf. Acesso em: 09 ago. 2022.
FAGUNDES, C. V. et al. O desempenho acadêmico como indicador de qualidade da transição Ensino Médio-Educação Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 84, p. 635–669, set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/pmMZfDzDfshjDK7G8XDLPdc. Acesso em: 21 fev. 2022.
FERNANDES, M. A. et al. Prevalência de sintomas ansiosos e depressivos em universitários de uma instituição pública. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 5, p. 2298-2304, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/JwkL4F3S5DQGkmvx5ZP7cYQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2022.
FIOCRUZ. Saúde mental de jovens preocupa universidades. Fiocruz, 1 out. 2017. Disponível em: https://radis.ensp.fiocruz.br/index.php/home/noticias/saude-mental-de-jovens-preocupa-universidades. Acesso em: 1 jul. 2022.
FONAPRACE; ANDIFES. IV Pesquisa do Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação: Das instituições federais de ensino superior brasileiras 2014. Uberlândia: FONAPRACE; ANDIFES, 2016. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/07/IV-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES.pdf. Acesso em: 18 jan. 2022.
FRAGELLI, T. B. O.; FRAGELLI, R. R. Por que estudantes universitários apresentam estresse, ansiedade e depressão? Uma rapid review de estudos longitudinais. Revista docência do ensino superior, v. 11, n. 1, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/29593. Acesso em: 23 abr.2022.
HOLMES, D. S. Psicologia dos transtornos mentais. 2. ed. São Paulo: Artmed Editora S.A, 2007.
KINRYS, G.; WYGANT, L. E. Transtornos de ansiedade em mulheres: Gênero influencia o tratamento. Revista Brasileira Psiquiatria, v. 27, n. 2, p. 43-50, out. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/BFx4r3BVv54Vy9Hh7FfmJnk/?format=html&lang=pt. Acesso em: 05 jul. 2022.
LEÃO, A. M. et al. Prevalência e fatores associados à depressão e ansiedade entre estudantes universitários da área da saúde de um grande centro urbano do nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 55-65, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/kyYq35bwkZKHpKRTjyqjMYz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2022.
MALTONI, J.; PALMA, P. C.; NEUFELD, C. B. Sintomas ansiosos e depressivos em universitários brasileiros. Psico., v. 50, n. 1, p. 2-10, 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/29213. Acesso em: 13 ago. 2022.
MORENO, A. L. et al. Factor Structure, Reliability, and Item Parameters of the Brazilian-Portuguese Version of the GAD-7 Questionnaire. Trends in Psychology, v. 24, n. 1, p. 367-376, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-389X2016000100019&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 13 jun. 2022.
NASCIMENTO, J. R. P. D. et al. Fatores associados à ansiedade e depressão em estudantes universitários. Research, Society and Development, v.9, n. 9, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7533. Acesso em: 05 maio 2022.
OLIVEIRA, M. C. D. et al. Delineamento e Avaliação de um Programa de Adaptação Acadêmica no Ensino Superior. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 1, p. 61-74, jan./jun. 2018. Disponível em: https://repositorium.uminho.pt/handle/1822/63263. Acesso em: 08 fev. 2022.
OLIVEIRA, R. E. C. D.; MORAIS, A. D. Vivências acadêmicas e adaptação de estudantes de uma Universidade Pública Federal do Estado do Paraná. Revista de Educação Pública, v. 24, n. 57, p. 547-568, set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1796. Acesso em: 10 fev. 2022.
ROSA, J. L. Ansiedade, sexo, nível sócio-econômico e ordem de nascimento. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 11, n. 1, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/9XXxMhT56t8SQ4sbzhzXwZs/?lang=pt&format=html. Acesso em: 15 jul. 2022.
RULL, M. A. P. et al. Estrés académico em estudiantes universitarios. Psicología y Salud, v. 21, n. 1, p. 31-37, 2011. Disponível em: https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/584. Acesso em: 20 ago. 2022.
SANTOS, R. B. et al. Perfil dos transtornos de ansiedade e fatores associados em universitários de um centro universitário de Teresina, Piauí. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, e14910615420, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/15420. Acesso em: 13 abr. 2022.
SCHÖNHOFEN, F. L. et al. Transtorno de ansiedade generalizada entre estudantes de cursos de pré-vestibular. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 69, n. 3, p. 179-86, jul./set. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/7hsVqqtfxhcXZnhvNQ6LBJq/?lang=pt&format=html. Acesso em: 20 abr. 2022.
SILVA, A. T. B.; GUERRA, B. T. O impacto da depressão para as interações sociais de universitários. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 14, n. 2, p. 429-452, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844508004.pdf. Acesso em: 13 ago. 2022.
SPITZER, R. L. et al. A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder. Archives of internal medicine, v. 166, n. 1, p. 1092-1097, maio 2006. Disponível em: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/410326. Acesso em: 23 jun. 2022.
STRATTON, P.; HAYES, N. Dicionário de Psicologia. São Paulo: Pioneira Psicologia, 1994.
TRIGUEIRO, E. S. O. et al. Índices de depressão e ansiedade em estudantes de psicologia: Um estudo exploratório. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12897. Acesso em: 06 ago. 2022.
ZANCAN, R. K. et al. Estresse, Ansiedade, Depressão e Inflexibilidade Psicológica em Estudantes. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 749-767, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4518/451870599020/451870599020.pdf. Acesso em: 18 abr. 2022.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.