Contributions to the practice of school and educational psychology in situations of grief
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v24i00.17209Keywords:
Grief, Education about death, School psychologyAbstract
Notwithstanding the fact that instances of bereavement are not uncommon in schools and have a notable impact on student's academic performance, it is recognized that addressing death education in these institutions poses challenges. With the intention of contributing to the practice of school and educational psychologists in handling situations of bereavement, this study sought to review the current state of knowledge available in the databases PePSIC, SciELO Brazil, and CAPES Catalog of Theses and Dissertations, without any restrictions on publication dates. A qualitative textual analysis of selected studies was also conducted utilizing Descending Hierarchical Classification, facilitated by the software Iramuteq. The results were categorized into analysis categories that indicate, on the one hand, the recognition of the necessity for actions concerning death and bereavement education and, on the other hand, the difficulties associated with implementing such actions within the school context. Consequently, supplementary and tailored guidelines are proposed for psychologists in this particular domain.
Downloads
References
ALVES, E. G. R.; KOVÁCS, M. J. Morte de aluno: luto na escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 2, p. 403–406, 2016.
ASPINALL, S. Y. Educating children to cope with death: A preventive model. Psychology in the Schools, v. 33, n. 4, p. 341–349, 1996.
AYYASH-ABDO, H. Childhood Bereavement. School Psychology International, v. 22, n. 4, p. 417–433, 2001.
BRASIL, Ministério da Saúde. Banco de dados do Sistema Único de Saúde - DATASUS. Informações de Saúde, Sistema de Informações sobre Mortalidade. Brasília, DF: MS, 2022. Disponível em: https://datasus.saude.gov.br/mortalidade-desde-1996-pela-cid-10. Acesso em: 25 ago. 2022.
BROWN, J. A.; JIMERSON, S. R.; COMERCHERO, V. A. Cognitive Development Considerations to Support Bereaved Students: Practical Applications for School Psychologists. Contemporary School Psychology, v. 19, n. 3, p. 103–111, 2015.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513–518, 2013.
CARVALHO, E. C.; CARVALHO, L. V. Infância, perda e educação. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 13, n. 3, p. 73–92, 2020.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Atribuições Profissionais do Psicólogo no Brasil. Brasília, DF:CFP, 2008. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/atr_prof_psicologo.pdf. Acesso em: 25 ago. 2022.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Psicólogas(os) e assistentes sociais na rede pública de educação básica: orientações para regulamentação da Lei no 13.935, de 2019. Brasília, DF: CFP, 2021. 50 p.
COSTELLOE, A.; MINTZ, J.; LEE, F. Bereavement support provision in primary schools: an exploratory study. Educational Psychology in Practice, v. 36, n. 3, p. 281–296, 2020.
DANTAS, J. B.; BORGE, J. E. R.; DUTRA, A. B. Entre a morte e a experiência da finitude: histórias e diálogos com o contemporâneo. Rev. NUFEN, Belém, v. 13, n. 1, p. 41–55, 2021.
DOMINGOS, B.; MALUF, M. R. Experiências de perda e de luto em escolares de 13 a 18 anos. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 577–589, 2003.
DYREGROV, A. et al. Teachers’ perception of bereaved children’s academic performance. Advances in School Mental Health Promotion, v. 8, n. 3, p. 187–198, 2015.
ELSNER, T. L.; KRYSINSKA, K.; ANDRIESSEN, K. Bereavement and educational outcomes in children and young people: A systematic review. School Psychology International, v. 43, n. 1, p. 55–70, 2022.
GIARETTON, D. W. L. et al. A escola ante a morte e a infância: (des)construção dos muros do silêncio. Revista Brasileira de Educação, v. 25, e250035, 2020.
GOROSABEL-ODRIOZOLA, M.; LEÓN-MEJÍA, A. La muerte en educación infantil: algunas líneas básicas de actuación para centros escolares. Psicología Educativa, v. 22, n. 2, p. 103–111, 2016.
JEROME, A. Comforting children and families who grieve: Incorporating spiritual support. School Psychology International, v. 32, n. 2, p. 194–209, 2011.
KOVÁCS, M. J. Educação para a morte. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 25, n. 3, p. 484–497, 2005.
KOVÁCS, M. J. Educadores e a morte. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n. 1, p. 71–81, 2012.
LANE, N.; ROWLAND, A.; BEINART, H. “No Rights or Wrongs, No Magic Solutions”: Teachers’ Responses to Bereaved Adolescent Students. Death Studies, v. 38, n. 10, p. 654–661, 2014.
MAEDA, T. S. Cemitério é lugar de criança? A visita guiada ao Cemitério Consolação como recurso para abordar a educação sobre a morte nas escolas. 2017. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
MELES, M. C. O adolescente vivenciando o luto pela morte de um dos genitores: repercussões na esfera escolar. 2014. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2014.
MELLO, G. R. E.; LIMA, L. P.; MOTA, D. C. B. Percepções e vivências do luto infantil: uma revisão narrativa da literatura brasileira. Revista Saber Digital, v. 14, n. 1, p. 70, 2021.
OPENSHAW, L. L. School-based support groups for traumatized students. School Psychology International, v. 32, n. 2, p. 163–178, 2011.
PAGE, M. J. et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, v. 372, n. 71, 2021.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006.
SANDOVAL, J.; SCOTT, A. N.; PADILLA, I. Crisis counseling: An overview. Psychology in the Schools, v. 46, n. 3, p. 246–256, 2009.
SERVATY-SEIB, H. L.; PETERSON, J.; SPANG, D. Notifying individual students of a death loss: practical recommendations for schools and school counselors. Death Studies, v. 27, n. 2, p. 167–186, 2003.
TABACZINSKI, C.; FRIGHETTO, J. Educação emocional em processos de luto na creche. Aletheia, v. 50, n. 1–2, p. 154–160, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.