Crisis and conflict management
perceptions and strategies of school principals
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20081Keywords:
School Management, Crises and Conflicts, Continuing Education, Educational LeadershipAbstract
his study analyzed how school administrators deal with crises and conflicts, considering the dimensions of school management, triggering factors, management plans, and suggestions for addressing such issues. The research, with a qualitative approach, employed semi-structured interviews with seven principals—four women and three men—and content analysis was conducted using the webQDA software (Neri de Souza et al., 2016). The study is primarily grounded in Lück (2009, 2015), Paro (2015, 2018), and Libâneo (2018) regarding school management; Imbernón (2010) and Nóvoa (2009, 2017) on continuing education; and Özgür (2018), Stoten (2021), and Tokel (2018) on crisis and conflict management in schools.. The results highlighted similarities in the perceptions of female and male principals, as well as differences: female principals emphasized pedagogical management and team supervision, while male principals highlighted communication and team supervision. For female principals, the main triggering factors were the lack of participation in crisis committees, communication problems, and internal conflicts; for male principals, the lack of specific training and internal conflicts. It is concluded that investing in effective communication and continuous training is necessary to prepare educators for the appropriate management of crises and conflicts in the school environment.
Downloads
References
André, M. (2014). Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, 19(1), 34–44. http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/8006
Bardin, L. (2020). Análise de conteúdo. Edições 70.
Damaceno Filho, S., & Darius, R. P. P. (2024). Gestão de crises e conflitos em escolas de educação básica: algumas similaridades. Internet Latent Corpus Journal, 14(1), 188–202. https://doi.org/10.34624/ilcj.v14i1.35947
Gil, A. C. (2021). Como fazer pesquisa qualitativa. Atlas.
Goleman, D. (2013). Unleashing the power of emotional intelligence. Harvard Business Review.
Imbernón, F. (2010). Formação continuada de professores. Artmed.
Libâneo, J. C. (2018). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Heccus.
Lück, H. (2009). Dimensões da gestão escolar e suas competências. Positivo.
Lück, H. (2014), Liderança em gestão Vol. IV. Vozes.
McNamara, A. (2016). Resiliência e troca de experiências da gestão escolar. In Caminhos para a qualidade da educação pública: gestão escolar (pp. 70–81). Fundação Santillana; Instituto Unibanco. https://www.fundacaosantillana.org.br/wp-content/uploads/2020/07/CaminhosParaQualidadeEducacao.pdf
Neri de Souza, F., Costa, A. P., Moreira, A., Souza, D. N., & Freitas, F. (2016). webQDA: manual de utilização rápida. UA Editora.
Nóvoa, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. Instituto de Educação Universidade de Lisboa.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106–1133. https://doi.org/10.1590/198053144843
Özgür, F. (2018). Kriz yönetimi ve kriz iletişimi bağlaminda soma maden faciasi krizine bakiş. Journal on Social Sciences, 2(2), 29–55.
Page, M. J. et al. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ,
Paro, V. H. (2015). Diretor escolar: educador ou gerente? Cortez.
Pont, B. et al. (2018). Improving school leadership. OECD.
Ribeiro, R. J. (2017). Ética e qualidade da educação: o papel da gestão. In Caminhos para a qualidade da educação pública: gestão escolar (pp. 38–49). Fundação Santillana; Instituto Unibanco. https://www.fundacaosantillana.org.br/wp-content/uploads/2020/07/CaminhosParaQualidadeEducacao.pdf
Soares, J. F. (2017). Produção e uso de evidências na educação básica. In Caminhos para qualidade da educação pública: impactos e evidências.(pp. 145–154). Fundação Santillana.
Vieira, S. L., & Vidal, E. M. (2019). Liderança e gestão democrática na educação pública brasileira. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 11–25. https://doi.org/10.14244/198271993175
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
