UMA ABORDAGEM PARA O AVANÇO DE FERRAMENTAS BASEADAS NA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL GERATIVA PARA AVALIAÇÃO LINGUÍSTICA DE LÍNGUAS: UMA ANÁLISE SWOT

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21723/riaee.v19i00.19060

Palavras-chave:

Inteligência artificial generativa, Avaliação, Competências, Aprendizado de segunda língua

Resumo

Este artigo analisa a integração da Inteligência Artificial (IA) Generativa na avaliação linguística de idiomas. Utilizando uma abordagem mista, revisa-se a literatura especializada e coletam-se dados por meio de pesquisas e entrevistas com profissionais da educação, para compreender as tendências e desafios dessas ferramentas. Os resultados indicam que, embora as aplicações de IA sejam eficientes e adaptáveis às necessidades individuais, enfrentam desafios significativos, incluindo questões éticas e resistência à mudança por parte de professores e estudantes. Finalmente, conclui-se a necessidade de um planejamento estratégico e cuidadoso para incorporar eficazmente a IA na educação linguística, melhorando as metodologias de ensino e avaliação.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Jesús García Laborda, Universidad de Alcalá (UAH), Madrid – Espanha.

Diretor da Faculdade de Educação da Universidade de Alcalá. Catedrático de Universidad, Instituto Franklin.

Teresa Magal-Royo, Universidad Politécnica de Valencia (UPA), Valência – Espanha.

PhD in Fine Arts, Associate Professor in the Graphic Engineering Department. Degree: Product Design. Universitat Politécnica de Valencia, Spain. Postgraduate in the Royal College of Art, London, England. Project coordinator related to the use of new technology in the field of education/Design and development of user-oriented interfaces/ Adaptation of graphic interfaces to mobile devices/ user experience in education/Product design and digital communication for business. /Multimodal interfaces user oriented for ubiquitous devices. She has participated in national and international research projects related to technology and education.

Miguel Fernández Álvarez, Universidade Politécnica de Madrid (UPM), Madrid – Espanha.

Doctor en Filología Inglesa por la Universidad de Granada. Su tesis, con CUM LAUDE, se centró en el diseño y validación del componente de inglés de la Prueba de Acceso a la Universidad. Al poco de completar su doctorado realizó un Máster sobre evaluación de lenguas con los mejores especialistas de Europa en la Universidad de Lancaster (Reino Unido). Comenzó su carrera profesional en educación en Estados Unidos dentro del Programa de Profesores Visitantes, donde trabajó dos años en el estado de Georgia, impartiendo español como lengua extranjera, y luego siete años en el estado de Illinois dando clases en programas bilingües en Secundaria. En el año 2010 comenzó a trabajar en Chicago State University, donde coordinaba el programa de Educación Bilingüe al mismo tiempo que impartía clases de grado y postgrado. En su estancia en CSU llegó a conseguir la cátedra. En abril de 2018 comenzó a trabajar en el Departamento de Lingüística Aplicada a la Ciencia y a la Tecnología de la Universidad Politécnica de Madrid, donde imparte clases de inglés técnico y con fines específicos en la ETS de Edificación.

Referências

BLAKE, R. J.; GUILLÉN G.; THORNE S. L. Brave New Digital Classroom: Technology and Foreign Language Learning. Georgetown University Press, 2020. DOI: 10.2307/j.ctv1nc6rkf.

BLIKSTEIN, P. Multimodal learning analytics. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEARNING ANALYTICS AND KNOWLEDGE, 3., 2013. Proceedings […]. [S. l.: s. n.], 2013. DOI:10.1145/2460296.2460316.

BONAMI, B.; PIAZENTINI, L.; DALA-POSSA, A. Education, big data and artificial intelligence: Mixed methods in digital platforms. COMUNICAR: Media Education Research Journal, [S.I], v. 28, n. 65, p. 43-51, 2020. Disponible en: https://www.proquest.com/scholarly-journals/education-big-data-artificial-intelligence-mixed/docview/2488221174/se-2. Acceso: 14 nov. 2023.

BRYANT, P.; COOMBS, A.; PAZIO, M.; WALKER, S. Disruption, destruction, construction or transformation? The challenges of implementing a university wide strategic approach to connecting in an open world. 2014. Disponible em: http://eprints.lse.ac.uk/56577. Acceso: 14 nov. 2023.

CHAPELLE, C. A.; VOSS, E. 20 years of technology and language assessment in Language Learning & Technology. Language Learning & Technology, [S.I], v. 20, n. 2, p. 116-128, 2016. Disponible en: http://llt.msu.edu/issues/june2016/chapellevoss.pdf. Acceso: 14 nov. 2023.

CONSEJO DE EUROPA. Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. 2020. Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4. Acceso: 14 nov. 2023.

CORNILLIE, F.; THORNE, S. L.; DESMET, P. ReCALL special issue: Digital games for language learning: challenges and opportunities: Editorial Digital games for language learning: from hype to insight? ReCALL., [S.I], v. 24, n. 3 p.243-256, 2012. DOI: 10.1017/S0958344012000134.

DUOLINGO. 2023. Disponible en: https://es.duolingo.com. Acceso: 14 nov. 2023.

ESCOBAR HERNÁNDEZ, J. C. La Inteligencia Artificial y la Enseñanza de lenguas. Una aproximación al tema. Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, [S.I], v. 21 n. 25, p. 29-44, 2021. DOI:10.22201/cepe.14059134e.2021.21.25.3.

GILMORE, A. Authentic materials and authenticity in foreign language learning. Language Teaching, [S.I], v. 40, n. 2, p. 97-118, 2007. DOI:10.1017/S0261444807004144.

GRIFFITHS, C.; TAGG, C. The effects of a digital intervention on ESL learners' general English proficiency. Language Learning & Technology, [S.I], v. 22, n. 1, p. 1-20, 2018.

GUTHRIE, J. T.; WIGFIELD, A. Engagement and motivation in reading. In: KAMIL, M. L.; MOSENTHAL, P. B.; PEARSON, P. D.; BARR, R. (ed.). Handbook of reading research. Mahwah: Erlbaum, 2000.

HAMPEL, R.; STICKLER, U. New skills for new classrooms: Training tutors to teach languages online. Computer Assisted Language Learning, [S.I], v. 18, n. 4, p. 311-326, 2005. DOI:10.1080/09588220500335455.

HEIFT, T.; SCHULZE, M. Errors and intelligence in computer-assisted language learning: Parsers and pedagogues. New York: Routledge, 2007.

HELMS, M. M.; NIXON, J. Exploring SWOT analysis – where are we now? A review of academic research from the last decade. Journal of Strategy and Management, [S.I], v. 3 n. 3 p. 215-251, 2010. DOI:10.1108/17554251011064837.

JOHNSON, M.; GRIFFITHS, M.; WANG, Y. Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. UNESCO Working Papers on Education Policy, [S.I], n. 7, 2020. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994.locale=es. Acceso: 14 nov. 2023.

KORMOS, J.; DÉNES, M. Exploring measures and perceptions of fluency in the speech of second language learners. System, [S.I], v. 32, n. 2, p. 145-164, 2004. DOI: 10.1016/j.system.2004.01.001

KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.

LAHZA, H.; KHOSRAVI, H.; DEMARTINI, G. Analytics of learning tactics and strategies in an online learner sourcing environment. Journal of Computer Assisted Learning, [S.I], v. 39, n. 1, p. 94-112, 2023. DOI:10.1111/jcal.12729.

LEE, J. J.; HAMMER, J. Gamification in education: What, how, why bother? Academic Exchange Quarterly, [S.I], v. 15, n. 2, 2011.

LEVY, M.; STOCKWELL, G. Call dimensions: Options and issues in computer-assisted language learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2006.

MAGAL-ROYO, T.; GARCÍA LABORDA, J. Una aproximación del efecto en el aprendizaje de una lengua extranjera debida a la obtención de datos a través de exámenes en línea de idiomas. RED. Revista de Educación a Distancia, [S.I], v. 53, p. 1-14, 2017. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/289881. Acceso: 14 nov. 2023.

MAGAL-ROYO, T.; GARCÍA LABORDA, J. Standardization of design interfaces applied to language test on-line through ubiquitous devices. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), [S.I], v. 12, n. 4, p. 21-31, 2018. DOI:10.3991/ijim.v12i4.9197.

MAYER, R. E. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. DOI:10.1017/CBO9781139164603.

NERI, A.; CUCCHIARINI, C.; STRIK, H.; BOVES, L. The pedagogy-technology interface in Computer Assisted Pronunciation Training. Computer Assisted Language Learning, [S.I], v. 15, n. 5, p. 441-467, 2002. DOI:10.1076/call.15.5.441.13473

O'DOWD, R. Telecollaboration and the development of intercultural communicative competence. Munich: Langenscheidt-Longman, 2006. ISBN: 9783526508359.

O'SHEA, K.; BANDAR, Z.; CROCKETT, K. A survey of chatbot systems through a Loebner prize competition. Artificial Intelligence Review, [S.I], v. 53, n. 8, p. 5613-5649, 2020. DOI:10.1007/s10462-020-09870-7.

OUYANG, F.; WU, M.; ZHENG, L.; ZHANG, L.; JIAO, P. Integration of artificial intelligence performance prediction and learning analytics to improve student learning in online engineering course. International Journal of Educational Technology in Higher Education, [S.I], v. 20, n. 4, 2023. DOI:10.1186/s41239-022-00372-4.

PDFGEAR, COM. Intelectualizar y chatear archivos PDF con Asistente de IA. Disponible en: https://www.pdfgear.com. Acceso: 14 nov. 2023.

QUIZLET.COM. Quizlet/Q-Chat. Disponible en: https://quizlet.com. Acceso: 14 nov. 2023.

SONDEREGGER, S. How generative language models can enhance interactive learning with social robots. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN DIGITAL AGE, 19., 2022. Proceedings […]. [S. l.: s. n.], 2022. ISBN: 978-989-8704-43-6.

STORCH, N. Collaborative writing: Product, process, and students’ reflections. Journal of Second Language Writing, [S.I], v. 14, n. 3, p. 153-173, 2005.

VASWANI, A.; SHAZEER, N.; PARMAR, N.; USZKOREIT, J.; JONES, L.; GOMEZ, A. N.; KAISER, L.; POLOSUKHIN, I. Attention is all you need. Advances in Neural Information Processing Systems, [S.I], v. 30, 2017, p. 5998-6008. ISBN: 9781510860964. Disponible en: https://arxiv.org/abs/1706.03762. Acceso: 14 nov. 2023.

WARSCHAUER, M.; HEALEY, D. Computers and language learning: An overview. Language Teaching, [S.I], v. 31, n. 2, p. 57-71, 1998.

WARSCHAUER, M. Invited commentary: New tools for teaching writing. Language Learning & Technology, [S.I], v. 14, n. 1, p. 3-8, 2010. Disponible en: http://llt.msu.edu/vol14num1/commentary.pdf. Acceso: 14 nov. 2023.

WRITEMAGE. Disponible en: https://writemage.com/. Acceso: 14 nov. 2023.

XU, J .; PENG, H. Investigating mobile-assisted oral feedback in teaching Chinese as a second language. Computer Assisted Language Learning, [S.I], v. 30, n. 3-4, p. 173-182, 2017.

ZAWACKI-RICHTER, O .; MARÍN, V. I .; BOND, M .; GOVERNEUR, F. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education - where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, [S.I], v. 16, n. 1, p. 1-27, 2019. DOI: 10.1186/s41239-019-0171-0.

Publicado

12/09/2024

Como Citar

GARCÍA LABORDA, J.; MAGAL-ROYO, T.; FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. UMA ABORDAGEM PARA O AVANÇO DE FERRAMENTAS BASEADAS NA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL GERATIVA PARA AVALIAÇÃO LINGUÍSTICA DE LÍNGUAS: UMA ANÁLISE SWOT. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e024113, 2024. DOI: 10.21723/riaee.v19i00.19060. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19060. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos teóricos