Aplicação da Inteligência Artificial na pedagogia indígena: um estudo de caso em educação básica

Autores

Palavras-chave:

Inteligência Artificial;, Criação de Imagens;, Professores Indígenas;, Formação Continuada;, Computação; Tecnologias e Robótica Educacional.

Resumo

Este estudo investiga a aplicação de ferramentas de IA por professores indígenas em um curso de formação continuada, enfatizando a valorização cultural e o desenvolvimento de competências digitais. O curso adotou uma abordagem interativa, com sessões práticas e dinâmicas que envolvem ativamente os professores indígenas. Isso permitiu a aplicação imediata dos conceitos aprendidos em seus próprios contextos educacionais e culturais, promovidos pela etnoinformática. O curso valorizou e fortaleceu a cultura indígena, incentivando os professores a incorporar elementos e simbologias de suas tradições nos conteúdos e atividades desenvolvidos com o apoio da inteligência artificial.

https://doi.org/10.21723/riaee.v19i00.1932101

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Biografia do Autor

Ilma Rodrigues de Souza Fausto, Universidade Federal Fluminense

I have vast experience and a solid academic background in the field of Education and Technology. Currently, I am enrolled in the Doctoral Program in Sciences, Technologies, and Inclusion (PGCTIn-UFF), with my thesis in progress. I also hold a Master's degree in School Education (PPGEEPROF-UNIR). I work as a researcher in the TechBridge Research Group, focused on Assistive Technology, Robotics, Social and Digital Inclusion, especially in Sustainable Digital Formation and Inclusion for Basic Education and Indigenous Peoples.

My academic journey began with a degree in Systems Analysis, followed by several specializations, including Methodology of Higher Education, Clinical Psychopedagogy, Supervision, Guidance and School Management, Occupational Safety and Management, and Business Pedagogy.

Since 2010, I have been a Full-time Professor at the Institute of Education, Science, and Technology of Rondônia - IFRO/Campus Ji-Paraná. Additionally, I took on the role of Coordinator of Distance Education in 2019 and collaborate with the Distance Education Directorate (DEAD) at IFRO. I highlight my coordination of various courses, such as Initial and Continuing Training in Computing, Technologies, and Educational Robotics for Basic Education, as well as higher education courses in Commercial Management and Public Management, and the Subsequent Technical Course in Administration.

I have been recognized for my contribution to education, receiving distinctions such as the Dama Comendadora Cruz do Mérito da Educação and the Cruz do Mérito da Amazônia. I have also been awarded the Grão Colar Mérito da Educação and the Grão Colar Contribuição Acadêmica e Profissional, both for my work in promoting inclusion and quality education in the Amazon and Brazil.

My work has been recognized with several awards, including the ABED 2023 Highlight Award in the Scientific Research category, the 2021 Education Highlight Award at Educa Wek, and the 2021 Education Entrepreneurship Award in the Professional Education category. I have received honorable mentions for innovative projects, such as the development of an Android application for translating technical computer terms into Libras and the creation of educational applications with Augmented Reality.

I also highlight the Successful Experience in the Initial and Continuing Training Course in Computing, Technologies, and Educational Robotics for Basic Education, presented at REDITEC 2023.

I coordinated the Continuing Education Course: Assistive Technology With Emphasis on Special Education from an Inclusive Perspective and the Continuing Education Course for Teachers: Educational Technologies for Teaching and Learning. I participated in the Women's Empowerment Project and the Continuous Training Center for Rights and Guardianship Councilors in the State of Rondônia – IFRO School of Councils. Additionally, I coordinated as Deputy the courses of the New Paths Program-MEC.

My commitment is to continue contributing to education, robotics, and inclusion, developing innovative projects and promoting equitable access to quality education for all.

Fabiana Rodrigues Leta, Universidade Federal Fluminense

DSc Mechanical Engineering

Ruth Maria Mariani Braz, Universidade Federal Fluminense

Sou Doutora em Ciências e Biotecnologia pela Universidade Federal Fluminense na área de ensino. Reconhecimento de nível em Portugal pela faculdade de educação da Universidade do Minho. Tenho pós-doc no programa de pós- graduação em Ciências, Tecnologia e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Atualmente leciono no Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão como professor permanente e no programa de pós-graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Desenvolvo pesquisas à formação de professores, Educação Inclusiva, tecnologia assistiva, produção de materiais didáticos. Coordeno o projeto Galileu Galilei, faço parte do grupo de pesquisa: Tecnologias Computacionais no ensino e aprendizagem na ótica da Diversidade, Inclusão e Inovação. Atualmente, sou um dos membros da Associação Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (AIIIIPe)

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Publicado

30/12/2024

Como Citar

RODRIGUES DE SOUZA FAUSTO, I.; RODRIGUES LETA, F.; MARIANI BRAZ, R. M. Aplicação da Inteligência Artificial na pedagogia indígena: um estudo de caso em educação básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 19, n. esp.3, p. e19321, 2024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/19321. Acesso em: 14 jan. 2025.