O papel dos professores na avaliação da qualidade educacional

Um estudo experimental

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.1.16498

Palavras-chave:

O papel dos professores, Avaliando a qualidade educacional, Estudo experimental, Cidade de Ho Chi Minh

Resumo

O objetivo deste artigo é responder à questão "Os professores podem fazer as tarefas de avaliação da qualidade educacional?" no contexto da falta de especialistas ou equipe bem treinada para fazer essa tarefa em países de baixa e média renda, como o Vietnã. Neste estudo, o treinamento sobre conhecimento, habilidades interpessoais, desempenho e atitude foram testados como ferramentas capazes de melhorar o desempenho dos professores na avaliação da qualidade do ensino. O estudo foi baseado em um desenho quasi-experimental, avaliação interdisciplinar e de métodos mistos. O estudo é interdisciplinar, pois examina a diferença entre o grupo de comparação e o grupo de intervenção em relação a fatores pessoais e atitude no trabalho. Os resultados indicam que fornecer conhecimento, prática de habilidades interpessoais e atitude positiva no trabalho ajudam a melhorar o desempenho da equipe na avaliação da qualidade da educação. Os resultados apresentados neste artigo fornecem evidências de eficácia da formação de habilidades de avaliação da qualidade de educação nas escolas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

LongAn Dangnguyen, Department of Education and Training of Ho Chi Minh City, Ho Chi Minh City – Vietnam

PhD, Chief of Office of the Party Committee.

Referências

BOSCARDIN, M. L. The administrative role in transforming secondary to support inclusive evidence-based practices. 2005.

BROCHADO, A. Comparing alternative instruments to measure service quality in higher education. Quality Assurance in Education, v. 17, n. 2, p. 174-190, 2009.

CPD. Learning culture for teachers. How do we define quality in education linked to curriculum planning, pedagogical input and learning outcomes? Available: https://www.learningcultures.org/newsletters/98-how-do-we-define-quality-in-education. Access: 10 Jan. 2021.

CHAPMAN, D.; ADAMS, D. Education in Developing Asia. The quality of Education: Dimensions and Strategies. Asian Development Bank, 2020. v. 5.

HANG, L. T.; VAN, V. H. Building strong teaching and learning strategies through teaching innovations and learners’ creativity: a study of vietnam universities. International Journal of Education and Practice, v. 8, n. 3, p. 498-510, 2020. DOI: 10.18488/journal.61.2020.83.498.510

IBRAHIM, H. A. Quality Assurance and Accreditation in Education, Open Journal, v. 2, n. 2, p. 106-110, 2014.

NHA, P. X. Vietnam’s education in the context of the Fourth Industrial Revolution. Communist Review, 2018. Available: http://english.tapchicongsan.org.vn. Access: 10 Jan. 2021.

SIRIAM. 15 ways to improve education quality and student achievement with outcome-based education. 2019. Available: https://www.creatrixcampus.com/blog/15-ways-to-improve-education-quality-and-student-achievement-with-outcome-based-education. Access: 10 Jan. 2021.

STOBIERSKI, T. Skills you need to robot-proof your career in quality assurance. Northeastern University, 2018. Available: https://www.northeastern.edu/graduate/blog/quality-assurance-skills/. Access: 10 Jan. 2021.

TEMIZER, L.; TURKYILMAZ, A. Implementation of student satisfaction index model in higher education institutions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 46, p. 3802-3806, 2012.

TRUNG, N. S.; VAN, V. H. Educating Traditional Cultural Values in Vietnam Universities. South Asian Research Journal of Humanities and Social Sciences, v. 2, p. 3210-214, 2020.

TRUNG, N. S.; VAN, V. H. Vietnamese Cultural Identity in the Process of International Integration. Journal of Advances in Education and Philosophy, v. 4, n. 6, p. 220-225, 2020.

UNDP 17 GOALS. 2015. Available: https://www.un.org/sustainabledevelopment/development-agenda/. Access: 10 Jan. 2021.

VAN, V. H. Social responsibility of students: the role and importance of education. Journal of Natural Remedies, v. 21, n. 8-1, p. 241-254, 2020. Available: https://jnronline.com/ojs/index.php/about/article/view/560. Access: 10 Jan. 2021.

VVOB's Definition of quality education. 2020. Available: https://www.vvob.org/en/visionandmission. Access: 10 Jan. 2021.

Publicado

31/03/2022

Como Citar

DANGNGUYEN, L. O papel dos professores na avaliação da qualidade educacional: Um estudo experimental. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.1, p. e022022, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.1.16498. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16498. Acesso em: 26 jul. 2024.

Edição

Seção

Artigos