Application and use of quimsimulator software in chemistry discipline

Authors

  • Simone Moraes Stange Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10088

Keywords:

Chemistry teaching. Communication artifacts. Pedagogical process. Digital culture.

Abstract

Describes the characteristics and possibilities of uses of the application QuimSimulator, software idealized as teaching-learning tool in the discipline of Chemistry. It relates a series of concepts and arguments that, in the first instance, support the assumptions by which the project was oriented; in the second phase, validate the determinants of the target audience, activities and application profile. It makes it possible to affirm the alignment of the interests of development of a more current and dynamic pedagogical process with the possibilities of using this type of tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Moraes Stange, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Possui graduação em Ciências - Licenciatura 1º Grau pela Faculdade de Ciências e Letras de Mafra (1982), graduação em Ciências -Licenciatura Plena - Habilitação em Química - Faculdades Integradas de Santa Cruz do Sul (1992), graduação com Diploma Superior de Español - Universidad de Salamanca (2002), graduação com Diploma Básico de Español - Universidad de Salamanca (1996), Mestrado em "Educación con énfasis en Gestión Educacional - Universidad Autónoma de Asunción - Paraguai" (2003), Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR - Campus Ponta Grossa (2012), Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professora titular na disciplina de química, na Secretaria do Estado da Educação - SED - Santa Catarina - Brasil. Tem experiência na área de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: química orgânica, química inorgânica, química geral; Educação, pesquisa e abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS).

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoría de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BERNARDELLI, M. S. Encantar para ensinar - um procedimento alternativo para o ensino de química. In: Convenção Brasil Latino América, Congresso Brasileiro e Encontro Paranaense de Psicoterapias Corporais. 1., 4., 9., 2004, Foz do Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu: Centro Reichiano, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN + Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC; Semtec, 2002.

CASTILHO, D. L.; SILVEIRA, K. P.; MACHADO, A. H. As aulas de química como espaço de investigação e reflexão. Quím. Nov. Esc., v. 9, p. 14-17, maio 1999.

CHASSOT, A. Catalisando transformações na educação. Ijuí: Ed. Inijuí, 1993.

CRAWFORD, C. The art of digital game design. Vancouver: Washington State University, 1982.

DALLABRIDA, N. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 185-191, maio/ago. 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

JUUL, J. Half-Real: video games between real rules and fictional worlds. London: The MIT Press, 2005.

LOPES, A. R. C. Reações químicas: fenômeno, transformação e representação.Quím. Nov. Esc., n. 2, nov. 1995.

MALDANER, O. A.; PIEDADE, M. C. T. Repensando a química: a formação de equipes de professores/pesquisadores como forma eficaz de mudança da sala de aula de química. Quím. Nov. Esc., n. 1, p. 15-19, maio 1995.

MEIRA, S. Cadê os jogos educacionais móveis? Dia a dia, bit a bit, 2014. Disponível em: <http://boletim.de/silvio/sem-categoria/cad-os-jogos-educacionais-mveis/>. Acesso em: jun. 2016.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

SILVA, R. B.; GROCHOCKI, L. R.; MERKLE, L. E. Implantação de robótica educacional em Guarapuava/PR. In: SILVEIRA, R. A.; FERREIRA FILHO, R. C. M. Ações institucionais de avaliação e disseminação de tecnologias educacionais. 1.ed. Porto Alegre JSM Comunicação, 2011.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Mapeamento da indústria brasileira e global de jogos digitais. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/seminario/seminario_mapeamento_industria_games042014_Relatorio_Final.pdf. Acesso em: 19 out. 2016.

Published

01/12/2017

How to Cite

STANGE, S. M. Application and use of quimsimulator software in chemistry discipline. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1691–1702, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10088. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10088. Acesso em: 23 nov. 2024.