Saga gypsy: intergenerational (auto) biographical narratives in the community of the Sumaré neighborhood in the municipality of Sobral-CE

Authors

  • Liana Liberato Lopes Carlos Centro Universitário -UNINTA
  • Andrea Abreu Astigarraga

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10205

Keywords:

Gypsies. Stigma. Interculturality. Intergenerational narratives.

Abstract

Who are, as they live, what the members of several gypsy generations think? What do we know about them are transmitted by themselves or by the filter of prejudice, discrimination and stigma? To what extent does intercultural dialogue permeate society's vision of the Roma community? Therefore, this article describes and analyzes three autobiographical intergenerational gypsy narratives composed by a family organized in father, daughter and uncle, that will be denominated of: SUN, MOON and STAR, respectively. The gypsy community under study is located in the Sumaré neighborhood, in the municipality of Sobral, Ceará. Oral narratives were collected in the form of semi-structured interviews. The main result of the research reveals that the gypsy community is still involved in prejudice, stigmatization. We realize in the research that the community makes its history to face situations of stigma and socio-cultural exclusion, with attitudes of resistance, maintaining their customs and way of being. Finally, we understand that listening to the gypsy community, their voices, to serve as amplifiers of their resistance, makes it possible to maintain and recover their cultural identities, with respect to their origins.

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Author Biographies

Liana Liberato Lopes Carlos, Centro Universitário -UNINTA

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).Atualmente integra os grupos de pesquisas do CNPq: Grupo de Estudos e Pesquisas Autobiográficas-GEPAS -(UVA-CE) e Oralidade, Cultura e Sociedade- (UECE). Estar vinculada ao Centro Universitário-UNINTA como professora. Pesquisadora da CAPES no Programa de Formação de Professores (PARFOR) junto ao curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaraú- (UVA-CE)

Andrea Abreu Astigarraga

Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (1993), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1997) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2006), Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é professor adjunto na Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento humano: infâncias e juventudes, práticas lúdicas e pesquisa (auto) biográfica. É coordenadora do Grupo de Estudos e pesquisas autobiográficas – GEPAS.

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Published

01/11/2017

How to Cite

LOPES CARLOS, L. L.; ASTIGARRAGA, A. A. Saga gypsy: intergenerational (auto) biographical narratives in the community of the Sumaré neighborhood in the municipality of Sobral-CE. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1016–1030, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10205. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10205. Acesso em: 22 dec. 2024.