Mathematical games and teaching mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10285

Keywords:

Games. Addition and subtraction. Mediation.

Abstract

The article discusses educational actions planned intentionally with the use of games like Trigger learning Situation for internalisation of theoretical knowledge through the action and reflection as a result of mediation. Participants were 8 children of 2nd year of elementary school, selected by the teacher of the class. The investigative procedure took as a reference using a Guiding teaching Activity, through Being Learning Situations, verifying that the game, when used under the historical-cultural approach, triggers learning some concepts inherent in the operations of addition and subtraction. To this end, the games used CUBRA A SOMA and FECHE A CAIXA. The study consisted of five teaching activities with each game. The results indicated that the mediations, associated with the motivation of children, during the Teaching activity, can provide the development of highter psychological functions. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, O. Z. M. et al. Jogar e aprender matemática. São Paulo: LP-Books, 2012.

GIARDINETTO, J. R. B.; MARIANI, J.M. O lúdico no ensino da matemática na perspectiva Vigotskiana do desenvolvimento infantil. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (Orgs.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas-SP: Alínea, 2007.

KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 4 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

LÁZARO, C. A.; TANAKA, G. C.; RODRIGUES, T. M. Jogos no Ensino de Matemática: experiências com o – fecha a caixa. Repositório Institucional UNESP, Bauru, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, 2013. Disponível em:

http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135151. Acesso em: 12 fev. 2015.

LURIA. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais. Tradução de Luiz Mena Barreto e Marta Kohl Oliveira. São Paulo: Ícone, 1994.

MORETTI, V. D.; SOUZA, N. M. M. Educação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: Princípios e práticas pedagógicas. 1. ed., São Paulo: Cortez, 2015.

MOURA, M. O. de. O jogo e a construção do conhecimento matemático. Ideias, São Paulo, n. 10, p. 45-53, 1991.

MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico cultural. Brasília: Liber Livro, 2010, p.81-109.

NACANALLO, L. F.; MORI, N. N. R. Jogos em matemática: uma possibilidade de desenvolvimento de funções psicológicas superiores. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA, 2008, Londrina. Anais... Londrina, 2008. Disponível em: www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2008/pdf/c025.pdf. Acesso em: 06 set. 2015.

NUNES, T. et al. Educação matemática: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PONTE, J. P. Estudos de caso em Educação Matemática. Bolema, n. 25, p. 105-132, 2006. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3007/1/06-Ponte%28BOLEMAEstudo%20de%20caso%29.pdf. Acesso em: 30 ago. 2015.

VIGOTSKY, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo

Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

01/09/2017

How to Cite

PEREIRA, P. Mathematical games and teaching mediation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1484–1498, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10285. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10285. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos