THE USE OF DIGITAL CINEMA IN THE PROMOTION OF GENDER EQUALITY IN SCHOOL

Authors

  • Fernanda de Carvalho Azevedo Mello
  • Janderlan Alexandre de Araujo
  • Andréa Carla Mendonça de Souza Paiva
  • Maria Grazia Cribari Cardoso

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10428

Keywords:

Digital cinema. Gender. Sexual division of labor.

Abstract

This work aims to present the use of digital cinema to discuss diversity and gender inequality in society, based on debates among high school students. As a result of an extension project of the Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), titled Cine debate: gender and race equality in school, the action consisted of films exhibition on gender among students of a known state public school called Professor Cândido Duarte. Two criteria were adopted for the selection of the cinematography: Brazilian short films that covered the project themes, such as gender differences (in their diverse thematic lines). After the broadcast of the films, the debate was encouraged among the students. Finally, it was requested the evaluation of these films from a questionnaire with open and closed questions (RICHARDSON, 1999) that asked about the cinematographic work and its relation with the daily life. In addition to that, it was requested some basic information, such as name, age, sex, color, religion and school series. The analysis of the questionnaires pointed out the relevance of the digital cinema as a communication tool that can be used to reflect on gender and work condition between men and women in society and family, increasing the learning and encouraging the debate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Â. M. C.; AMORIM, E. R. A. Redes de subcontratação e trabalho a domicílio na indústria de confecção: um estudo na região de Campinas. Cadernos Pagu (Online), n. 17-18, p. 267-310, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332002000100010&lng=pt&nrm=iso >. Acesso em: 24 fev. 2017

CARDOSO, M. G. C. Família, gênero e empresa: o comércio de vestuário no bairro de São José – Recife-Pernambuco. 2006. 268f. Tese (Doutorado em Antropologia) –Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2006.

CASTRO, M. G. Marxismo, feminismos e feminismo marxista – mais que um gênero em tempos neoliberais. Crítica Marxista, p. 98-108, 2003.

COMBES, D.; HAICAULT, M. Produção e reprodução, relações sociais de sexos e de classes. In: KARTCHEVSKY, A. et. al. O sexo do trabalho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

DELPHY, C. Patriarcado. In: HIRATA, H.; LABORE, F. et al. Diccionario crítico del feminismo. Síntesis: Madrid, 2002.

FRESQUET, A. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora da escola”. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

HEILBORN, M. L.; SORJ, B. Estudos de gênero no Brasil. In: MICELLI, S. et al. O que se deve ler em ciências sociais no Brasil. São Paulo: Cortez e ANPOCS, 1999.

HIRATA, H. S. Divisão sexual do trabalho: novas tendências e problemáticas atuais. Gênero no mundo do Trabalho. In: I Encontro de Intercâmbio de Experiências de Gênero no Brasil, Brasília: CIDA, 2000.

HIRATA, H. S. Nova divisão sexual do trabalho? São Paulo: Boitempo, 2002.

HIRATA, H. S. Trabalho doméstico: uma servidão “voluntária”? Coleção Cadernos da Coordenadoria Especial da Mulher – PMSP, n. 8 – Políticas Públicas e Igualdade de Gênero, dez. 2004.

KERGOAT, D. Em Defesa de uma Sociologia das Relações Sociais. In: KARTCHEVSKY, A. et al. O sexo do trabalho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

KERGOAT, D. Dinâmica e Consusbstacialidade das Relações Sociais. Novos Estudos. CEBRAP (Online), São Paulo, n. 86, p. 93-103, mar. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002010000100005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 abr. 2017

SAFFITOTI, H. I. Rearticulando gênero e classe social. In: COSTA, A. de O.; BRUSCHINI, C. Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Rosa dos Ventos, 1992, p. 39-53.

XAVIER, I. Um cinema que “educa” é um Cinema que (nos) faz pensar. Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p. 13-20, jan./jun. 2008.

Published

04/10/2017

How to Cite

MELLO, F. de C. A.; ARAUJO, J. A. de; PAIVA, A. C. M. de S.; CARDOSO, M. G. C. THE USE OF DIGITAL CINEMA IN THE PROMOTION OF GENDER EQUALITY IN SCHOOL. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 665–676, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10428. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10428. Acesso em: 17 jul. 2024.