Inclusion policies and indigenous Xetá educators´ formation in the state of Paraná, Brazil: learning and cultural revitalization

Authors

  • Rosangela Celia Faustino Universidade Estadual de Maringá https://orcid.org/0000-0002-8089-1450
  • Maria Christine Berdusco Menezes Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Maria Simone Jacomini Novak Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10744

Keywords:

Educators´ formation, Xetá indigenous, Cultural renewal.

Abstract

Results of an inter-institutional and multidiscipline experience are provided on the formation of indigene educators and socio-cultural renewal of the Xetá population in the state of Paraná, Brazil, together with CEEI/SEED – Paraná Education Department, through an acknowledgement and social inclusion project funded by MINC/CAPES. The 2010 - 2012 formation course comprised the identification and systemization of studies and sources on the Xetá, reports on new field information, the establishment of Work Groups, courses, technical visits, preparation of bilingual vocabulary and didactic material. The participating Xetá indigenes, who are socially and culturally reorganizing themselves and striving for territory demarcation, founded a specific and differentiated educational institute in which they maintain study programs and develop cultural and linguistic revitalization activities. Results show that such formation actually contributed towards a greater independence and research organization involving their history, language and culture undertaken by the indigenes themselves.

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Author Biographies

Rosangela Celia Faustino, Universidade Estadual de Maringá

Pós Doutora em Conhecimento e Inclusão Social em Educação (FAE/UFMG-MG). Doutora em Educação (PPGE/UFSC). Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. E-mail:  rcfaustino@uem.br

Maria Christine Berdusco Menezes, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professora Adjunta do Departamento de Pedagogia. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM).

Maria Simone Jacomini Novak, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Professora do Colegiado de Pedagogia. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM).

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Published

07/01/2018

How to Cite

FAUSTINO, R. C.; MENEZES, M. C. B.; NOVAK, M. S. J. Inclusion policies and indigenous Xetá educators´ formation in the state of Paraná, Brazil: learning and cultural revitalization. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 303–321, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10744. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10744. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos