The role of the teacher as an organic intellectual in the light of Gramsci

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11709

Keywords:

Teacher, Organic Intellectual, Antônio Gramsci.

Abstract

The teacher's role as an organic intellectual takes place on a battlefield, which is the school itself. This dispute refers to the production of a conception of the world that is coherent, articulated and organic according to the popular will, starting from the pedagogical relations between all the individuals that constitute the living educational work. We aim to understand the role of the teacher as an organic intellectual linked to the school involved in the context of social, political and economic issues. The concept of organic intellectual for the philosophy of Antônio Gramsci is developed, relating to the role of the teacher in capitalist society. In this text, the scientific essay is used as a methodological strategy. In addition, it is understood that when there is a unity between theory and practice in the teacher's work, praxis, the same will exercise the function of organic intellectual linked to the material and immaterial needs of the social group in which the teacher can succeed in its scientific-philosophical, educational-cultural and ethical-political engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Morais, Universidade Federal de São Carlos - campus - Sorocaba

Mestre em Educação pela Uiversidade Federal de São Carlos - campus - Sorocaba.

Arlindo Lins de Melo Júnior, Universidade Federal de São Carlos (UFsCar) - Campus sorocaba

Mestrando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR).

 

Tiago Cesar Domingues, Universidade Federal de São Carlos - campus - Sorocaba.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - campus - Sorocaba.

References

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 1: Introdução ao estudo da filosofia; A filosofia da Benedetto Croce. Ed. e trad. de Carlos N. Coutinho, co-edição de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 2: Os intelectuais; o princícpio educativo; jornalismo. 2° Ed. Trad. de Carlos N. Coutinho, co-edição de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 4: Antonio Gramsci: Temas de cultura. Ação Católica. Americanismo e Fordismo. Trad. de Carlos N. Coutinho; co-edição de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 5: Antonio Gramsci: O Risorgimento: notas sobre a história da Itália. Trad. de Luiz Sérgio Henriques; co-edição Carlos Nelson Coutinho e Marcos A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 6: Antonio Gramsci: Literatura e Folclore. Trad. de Luiz Sérgio Henriques, Carlos Nelson Coutinho e Marcos A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – volume 3: Antonio Gramsci: Maquiavel; notas sobre o Estado e a política. 3° Ed. Trad. de Carlos N. Coutinho; co-edição de Luiz S. Henriques e Marco A. Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.

BRASIL. LDB nº9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Brasília, MEC/SEESP, 1996.

CARDOSO, Mario Mariano; MARTINS, Marcos Francisco. A catarse na Pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR Online. Campinas, n. 57, p. 146-164, jun. 2014.

MARTINS, Marcos Francisco. Gramsci, os intelectuais e suas funções científico-filosófica, educativo-cultural e política. Revista Pro-posições. Campinas, v. 22, n. 3, p. 131-148, set/dez. 2011.

MARTINS, Marcos Francisco. Gramsci, Filosofia e Educação. Revista UEPG online, Ponta Grossa, v. 8, n.1, p. 13-40, jan./jun. 2013.

MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. O pensamento pedagógico de Gramsci. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 3, n. 7, p. 63-73, set./dez. 2002.

MIRANDA, Flavine Assis. Desigualdade social e dualidade escolar: os programas de aceleração da aprendizagem e a escola unitária em Gramsci. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.4, n.4, p. 01-44, jan./abr. 2007.

NOSELLA, Paolo; AZEVEDO, Mário Luiz Neves. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p. 25-33, 2012.

SAVIANI. Dermeval. Educação Brasileira: estrutura e sistema. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI. Dermeval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SEMERARO, Giovanni. Intelectuais orgânicos: atualidade e contraponto. In: 29ª Reunião anual da associação nacional de pós-graduação e pesquisa em educação (ANPED) n. 17, p. 01-16., Caxambu - MG. 2000

SEMERARO, Giovanni. Intelectuais “orgânicos” em tempos de pós- modernidade. Cadernos Cedes. Campinas, v. 26, n. 70, p. 373-391, 2006.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

02/01/2019

How to Cite

MORAIS, R. de; MELO JÚNIOR, A. L. de; DOMINGUES, T. C. The role of the teacher as an organic intellectual in the light of Gramsci. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 147–159, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.11709. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11709. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos