The schooling of students with intellectual deficiency under the national policy of special education in the perspective of inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11918

Keywords:

Intellectual deficiency, Inclusive education policies, Pedagogical mediation

Abstract

This article analyzes the schooling of students with intellectual disabilities under the National Policy on Special Education in the perspective of Inclusive Education. From a qualitative study based on the historical-cultural perspective of Vigostki, we discuss the multiple dimensions of school inclusion focusing on the processes of mediation of learning of this student in common classes of schools located in the Baixada Fluminense/RJ. As data collection instruments we used classroom observation with field diary records and the scale of involvement. The dada analysis showed, among other results, that the level of involvement of subjects with intellectual disabilities in the proposed activities is entirely related to the pedagogical mediations directed to them. Likewise, it showed that the schooling of these subjects had significant advances from the policies of school inclusion, but that there are still many barriers to overcome the culture of impossibility present in the teaching discourse and in society in general.

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Author Biographies

Marcela Francis Costa Lima, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEduc) - UFRRJ/2017. Mestre em Educação pelo mesmo programa. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (Instituto Multidisciplinar), Nova Iguaçu. Participante do grupo de pesquisa, Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional: Políticas Públicas e Práticas Curriculares, coordenado pela Prof.ª Dr.ª Márcia Denise Pletsch, na mesma Universidade desde 2009.

Marcia Denise Pletsch, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

É doutora em Educação, com mestrado em Educação e especialização em Altas Habilidades pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduada em Educação Especial, com Habilitação em Deficiência Intelectual, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Associada do Instituto Multidisciplinar e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). 

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Published

01/12/2018

How to Cite

LIMA, M. F. C.; PLETSCH, M. D. The schooling of students with intellectual deficiency under the national policy of special education in the perspective of inclusive education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 872–889, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11918. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11918. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos