20 years of scientific production on SARESP (1996 – 2016): reflections about the developments in teaching practice and privatization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22iesp3.12016

Keywords:

SARESP, External evaluation, Large-scale evaluation, Teaching practice, Privatization.

Abstract

In this paper, we socialize the results of Brazilian scientific production (dissertations and theses) about SARESP (1996-2016), in addition to the possible relationships between this evaluation and the forms of privatization that permeate the educational scenario. This is a qualitative research with a bibliographic survey in the databases of CAPES, USP, UNESP and UNICAMP. In summary, we identify the following developments: use of results to plan and redesign school work; curricular standardization and narrowing; directing and controlling teaching work; limiting the autonomy of teachers; imposing a single rhythm for learning; incidence on the evaluation practices in schools and student training for SARESP. The analysis of these aspects allowed us to highlight how privatization has been inserted and permeating schools through large-scale evaluations.

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Author Biographies

Hayla Emanuelle Torrezan, Unesp

Mestranda em Educação na linha de pesquisa "Educação: políticas, gestão e o sujeito contemporâneo" pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP, Campus de Rio Claro), onde também concluiu o curso de Licenciatura Plena em Pedagogia (2015). Atualmente, é Professora de Educação Infantil, bolsista CAPES e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional - GREPPE (interinstitucional) de Rio Claro.

Regiane Helena Bertagna, Unesp

Docente no Departamento de Educação da- UNESP/IB/Rio Claro e no Programa de Pós-graduação em Educação UNESP/Rio Claro. Coordenadou o Curso de Pedagogia UNESP/Rio Claro (2016-2017). É Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (GREPPE - Unesp/Rio Claro) e do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (LOED/Unicamp).

Henrique Kendi Nakamura, Unesp

Possui graduação (Licenciatura e Bacharelado) em Ciências Biológicas pela UNESP RIO CLARO. Atualmente, é aluno de mestrado no Programa de Pós- Graduação em Educação, linha de pesquisa: Politicas, Gestão e Sujeito Contemporâneo, atuando nas áreas de Avaliação da aprendizagem; Ensino Superior

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Published

02/12/2018

How to Cite

TORREZAN, H. E.; BERTAGNA, R. H.; NAKAMURA, H. K. 20 years of scientific production on SARESP (1996 – 2016): reflections about the developments in teaching practice and privatization. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp3, p. 1325–1339, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22iesp3.12016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12016. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos