20 years of scientific production on SARESP (1996 – 2016): reflections about the developments in teaching practice and privatization
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22iesp3.12016Keywords:
SARESP, External evaluation, Large-scale evaluation, Teaching practice, Privatization.Abstract
In this paper, we socialize the results of Brazilian scientific production (dissertations and theses) about SARESP (1996-2016), in addition to the possible relationships between this evaluation and the forms of privatization that permeate the educational scenario. This is a qualitative research with a bibliographic survey in the databases of CAPES, USP, UNESP and UNICAMP. In summary, we identify the following developments: use of results to plan and redesign school work; curricular standardization and narrowing; directing and controlling teaching work; limiting the autonomy of teachers; imposing a single rhythm for learning; incidence on the evaluation practices in schools and student training for SARESP. The analysis of these aspects allowed us to highlight how privatization has been inserted and permeating schools through large-scale evaluations.
Downloads
References
ALCANTARA, M. S. Políticas de bonificação e indicadores de qualidade: mecanismos de controle nas escolas estaduais paulistas. 2010. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/10816. Acesso em: 2 fev. 2015.
ARCAS, P. H. Implicações da progressão continuada e do SARESP na avaliação escolar: tensões, dilemas e tendências. 2009. 178 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-12032010-110212/pt-br.php. Acesso em: 10 jan. 2017.
BALL, S. J.; YOUDELL, D. La privatización encubierta en la educación pública. Bruselas: [s.n.], 2008. Disponível em: http://www.observatorioeducacion.org/sitio/sites/default/files/ball_s._y_youdell_d._2008_la_privatizacion_encubierta_en_la_educacion_publica.pdf. Acesso em: 30 maio. 2017.
BALSAMO, L. M. A avaliação da escola: um estudo sobre os sentidos produzidos nos sujeitos protagonistas de uma realidade escolar. 2014. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=542610. Acesso em: 24 jan. 2017.
BERTAGNA, R. H.; BORGHI, R. F. Possíveis relações entre avaliação e sistemas apostilados privados em escolas públicas. Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 21, n. 38, p. 132-146, out./dez. 2011.
BRASIL. Ministério da Administração Federal e da Reforma do Estado. Plano diretor da reforma do Estado. Brasília: MARE, 1995. Disponível em: http://www.bresserpereira.org.br/documents/mare/planodiretor/planodiretor.pdf. Acesso em 20 out. 2016.
BUENO, S. F. Pedagogia sem sujeito: qualidade total e neoliberalismo na educação. São Paulo: Annalume Editora, 2003.
COLA, A. R. Avaliação externa e em larga escala: o entendimento de professores que ensinam matemática na educação básica. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3089082. Acesso em: 24 jan. 2017.
COSSO, D. C. M. A organização do trabalho pedagógico em uma escola pública com alto IDESP. 2013. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000915061&fd=y. Acesso em: 19 jan. 2017.
FERNANDES, M. de S. Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP): motivações, usos e mudanças nas ações de gestores e docentes em uma unidade escolar da rede estadual de São Paulo (2007-2012). 2015. 233 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25112015-121209/en.php. Acesso em: 11 set. 2016.
FILIPE, F. A.; BERTAGNA, R. H. A concepção de qualidade educacional impulsionada pelas avaliações externas no estado de São Paulo. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 46, p. 188-219, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/13297/9008. Acesso em: 22 jun. 2018.
FREITAS, L. C. de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n119/a04v33n119.pdf. Acesso em: 08 out. 2016.
LAMMOGLIA, B.; BICUDO, M. A. V. Cotidiano escolar e Saresp. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 210-241, maio/ago. 2014. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2792/2775. Acesso em: 18 ago. 2018.
MARTINS, P. P. U. Políticas públicas de avaliação na perspectiva docente: desdobramentos da Provinha Brasil, Prova Brasil e SARESP para o trabalho de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. 2015. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2759. Acesso em: 28 jan. 2017.
MELLO, L. R. A prática pedagógica e avaliativa de uma escola do interior paulista. 2014. 274 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita filho”, Rio Claro, 2014.
PARENTE, J. M. Gerencialismo e performatividade na gestão educacional do estado de São Paulo. 2016. 134 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Ciências e
Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/139561/parente_jm_dr_prud.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 21 abr. 2017.
PARO, V. H. Parem de preparar para o trabalho!!! Reflexões acerca dos efeitos do neoliberalismo sobre a gestão e o papel da escola básica. In: FERRETI, C. J.; OLIVEIRA, M. R. N. S. (Org.). Trabalho, formação e currículo: para onde vai a escola? São Paulo: Xamã, 1999. p. 101-120.
PEIXOTO, J. S. Políticas públicas de avaliação do Estado de São Paulo e as repercussões na prática pedagógica: Saresp em foco. 2011. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/9640. Acesso em: 28 jan. 2017.
RIBEIRO, D. S. Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP): A educação a serviço do capitalismo. 2008. 229 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000441263. Acesso em: 03 fev. 2015.
SÃO PAULO. Resolução SE nº27, de 29 de março de 1996. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo - SARESP. 1996. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/27_1996.htm?Time=12/03/2015%2009:39:3. Acesso em: 12 mar. 2015.