The public university in the front of the contemporary context: in discussion the curriculum and it’s possibilities in teacher formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13011

Keywords:

Public university, University autonomy, Teacher formation, Curriculum, Cultural educati.

Abstract

Considering the demands of the contemporary society, the public and cost-free University faces the challenge of rethinking itself. Therefore, it is necessary to recognize the instrumental reason crystallized in society, which aims at training for the production of consumer goods to the detriment of human education. In dealing with these issues, it is necessary to reflect on the university autonomy, against the curricular adequacy of the undergraduate courses to the national curriculum developed in the National Curricular Commom Base (BNCC). Thinking under that prism helps us to understand the limits and possibilities of the University in our country, specifically teacher training, and, in this sense, we analyze the cuuriculum at Federal Fluminense University (UFF), with emphasis on the curricular component Cultural Activities, whose results demonstrate the possibility of creating spaces/times for enabling aesthetic-cultural critical-emancipatory experiences that allow the formation that prioritizes the Being to the detriment of the Having.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dagmar Mello e Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Docente do Curso de Mestrado em Diversidade e Inclusão e Colaboradora do Programa de Pós-graduação de Comunicação, mídias e cotidiano.

Erika Souza Leme, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Coordenadora do Projeto de Extensão – SIGPROJ: Formação Cultural e Educação Inclusiva- ampliando horizontes e diminuindo barreiras.

Lisete Jaehn, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói – RJ

Docente na Faculdade de Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Culturas e Formação de Professores (CCFP). Membro e Vice-Líder do Formar - Grupo de Pesquisa em Formação e Práticas Pedagógicas e do Núcleo de Didática e Formação de Professores.

References

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. 5a reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

ADORNO, T. W. Teoria da Semicultura. Primeira Versão, Ano IV. No191. Vol. XIII. Maio/Agosto – Porto Velho, 2005.

ADORNO, T. W. & HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (Orgs.) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília/DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acessado em: 15 de maio de 2019.

BAUMAN, Z. Medo líquido. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual; tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003

BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CURSO DE PEDAGOGIA. Projeto Pedagógico: estrutura Curricular. Faculdade de Educação (FEUFF) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Jun, 2018. Disponível em: http://feuff.sites.uff.br/coordenacao-de-pedagogia/126-2/. Acessado em 15 de maio de 2019.

DELEUZE, G. Aula. In: O Abecedário de Gilles Deleuze. TV Escola, Ministério da Educação. Tradução e Legendas: Raccord, 1996.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade II.O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal,1984.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Laura Fraga de Almeida Sampaio (Trad.). 16. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

GALLO, S. Cuidar de si e cuidar do outro: implicações éticas para a educação dos últimos escritos de Foucault. Advir, nº 20, dezembro de 2006, p. 71-9.

GALLO, S. As múltiplas dimensões do aprender. COEB 2012, Congresso de Educação Básica: Aprendizagem e Currículo. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/13_02_2012_10.54.50.a0ac3b8a140676ef8ae0dbf32e662762.pdf. Acessado em 17 de maio de 2019.

.

JAEHN, L. Semi-formação e formação cultural. ETD - Educação Temática Digital, 10(1), 114-132, 2009. https://doi.org/10.20396/etd.v10i1.1019.

JAEHN, L. Currículo, políticas e regulação social. In: XAVIER, G. T. R. (Org.); JAEHN, L. (Org.); OLIVEIRA, M. L. (Org.). Currículo e Práxis Docente. Niterói: EDUFF, 2014.

KANT, I. Pedagogía. Traducción Lorenzo Luzuriaga e José Luis Pacual. Madrid: Akal, 2003.

LEME, E. S; COSTA, V. A. da. Formação estético-cultural no pensamento de Theodor W. Adorno: a reflexão crítica e o desenvolvimento da sensibilidade. Revista Estética. Universidade de São Paulo - Escola de Comunicações e Artes, v.2, p.1 - 14, 2015.

LOPES, A. C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (Orgs.) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

MACEDO, E. “A Base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (Orgs.) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

POPKEWITZ, T. S. Reforma educacional: uma política sociológica. Poder e conhecimento em educação. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

POPKEWITZ, T. S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed Editora Ltda., 2001.

SANTOS, B. S. Reinventar a Democracia. Cadernos Democráticos, n. 4, Lisboa: Fundação Mário Soares/ Gradiva Publicações Ltda,1998.

SCHILLER, F. A Educação Estética do Homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 1990.

SCHMIED-KOWARZIK, W. Pedagogia Dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. Trad. Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Brasiliense S. A. 1983.

TEIXEIRA, A. Educação e Universidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1988.

VEIGA-NETO, A. Currículo e Cultura. Revista Contrapontos, v. 2, n. 1, 2002. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/133/113.

Published

01/10/2019

How to Cite

SILVA, D. M. e; LEME, E. S.; JAEHN, L. The public university in the front of the contemporary context: in discussion the curriculum and it’s possibilities in teacher formation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 766–784, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13011. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13011. Acesso em: 24 nov. 2024.