Voluntary teacher work at higher education: precariousness of work conditions in Argentina, Brazil and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13787

Keywords:

Voluntary teacher work, Precariousness, Higher Education, Argentina, Brazil and Chile.

Abstract

Teacher work has passed through deep transformations resulting from successive and engendered education reforms promoted in Higher Education in the last decades, which seek to meet the demands of capitalism. In that process has been observed the appearing or increasing of voluntary teacher work. This fact has driven studies about that theme. The present paper offers a contribution towards that means, exposing the experience with that type of work in three countries: Argentina, Brazil and Chile. Beginning with a literature review, the exploratory study this paper resulted from consisted of interviews with teachers from those countries. The guiding presupposition of the study takes voluntary teacher work as a contribution, among many, for the precariousness and the intensification of teacher work at the universities. The interviews point out elements that ratify such presupposition and evince the need for theoretical amplification and deepening about the theme and its articulation to the transformation of work in general, in contemporary capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Savana Diniz Gomes Melo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós Doutora pela Universidade de La Coruña, Espanha e Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação pela UFMG. Doutora em Educação pela UFMG e Universidade Generala San Martin (UNSAM), Argentina. Professora Associada vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FaE), da UFMG  Integra o Grupo de Pesquisa-ação sobre a Universidade (Universitátis/FaE/UFMG).

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós Doutora pela Universidade de Lisboa (UL) e Universidade de São Paulo - USP. Professora Associada da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora e Mestre em Educação pela UFMG. Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Integra o Grupo de Pesquisa-ação sobre a Universidade (Universitátis/FaE/UFMG).

References

BERNARDO, J. Economia dos conflitos sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

BOSI, A. P. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior no Brasil nesses últimos 25 anos. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1503-1523, set./dez. 2007. Disponível em <https://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a1228101.pdf> . Acesso em: 05 abr. 2020.

CABRALES SALAZAR, O. Los nuevos modelos de gestión en las universidades y en el trabajo docente en Colombia. RPGE - Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp.1, p. 193-208, mar., 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10790/7198>. Acesso em: 10 fev. 2020.

CANTILLANA-BARAÑADOS, R.; PORTILLA-VÁSQUEZ, I. Por la senda de los ‘profesores taxis’: los efectos de la desprofesionalización académica en educación superior. Una aproximación cualitativa desde Chile. Cultura-hombre-sociedad, 29(1), 2019, 306-330.

FERRO, O. M. dos R.; SILVA, I. A. da. O trabalho docente no ensino superior: da base técnica manufatureira contida na didática comeniana à flexibilização, simplificação e precarização do trabalho na contemporaneidade. RPGE - Revista on line de Política e Gestão Educacional, [S.l.], n. 13, feb. 2017. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9335/6187>. Acesso em: 05 abr. 2020.

GUIMARAES, V. N.; SOARES, S. V.; CASAGRANDE, M. D. H. Trabalho docente voluntário em uma Universidade Federal: nova modalidade de trabalho precarizado? Educ. rev., Belo Horizonte , v. 28, n. 3, p. 77-101, set. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982012000300004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 out. 2019.

KRAWULSKIL, E.; BOEHSLL, S. T. M; CRUZLLL, K. O.; MEDINA, P. F. Docência voluntária na aposentadoria: transição entre o trabalho e o não trabalho. Psicol. teor. prat. São Paulo, v. 19, n. 1, p. 55-66, abr. 2017 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872017000100004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 29 mai. 2019.

KRAWULSKI, E., RIBEIRO, A. C. A. Aposentadoria, docência e trabalho voluntário: tecendo aproximações. In: QUIROGA, V. F.; CATTANEO, M. R. (Orgs.). Transformaciones en las organizaciones del trabajo: salud y ampliación de ciudadanía. 1. ed. Rosario, Argentina. Editora da Universidad Nacional de Rosario. I, 2013, p. 239-245.

MOREIRA, F. A.; SILVA, M. V. Trabalho docente na esfera pública: controvérsias e vicissitudes sob a ótica dos sujeitos da educação. RPGE - Revista on line de Política e Gestão Educacional, [S.l.], n. 10, jan. 2017. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9300/6164>. Acesso em 02 jan. 2020.

RIVIERA, F. Construir la Patria Nueva. Los trabajos voluntarios en la Universidad Técnica del Estado (Chile, 1964-1973). Revista La Cañada: pensamiento filosófico chileno, 3, 2012, 201-225.

RHODEN, J.L.M.; BOLZAN, D.P.V. “LONGEDOCÊNCIA” NO ENSINO SUPERIOR: o (re) investimento de professores voluntários após a aposentadoria. Cad. Pesq., v. 26, n. 3, jul. /set. 2019. 164-186. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12757/6906>. Acesso em 12 jan. 2020.

RIBEIRO, L. J. B.; SMEHA, L. N. O que me leva a continuar? A permanência do professor universitário aposentado no exercício de sua profissão. Disciplinar um Scientia Série Ciências Humanas, 10(1),179-194, 2009.

Disponível em: http://sites.unifra.br/Portals/36/Artigos%202009%20CH/13.pdf.

Acesso em 18 set. 2019.

SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. R. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA JÚNIOR, J. dos R. The New Brazilian University - A busca por resultados comercializáveis: para quem? Marília: Projeto Editorial Práxis, Rede de Estudos sobre o Trabalho, 2017.

Published

06/07/2020

How to Cite

GOMES MELO, S. D.; GOMES, S. dos S. Voluntary teacher work at higher education: precariousness of work conditions in Argentina, Brazil and Chile. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 909–937, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13787. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13787. Acesso em: 17 jul. 2024.