History teaching in the National Commmon Curricular Base (BNCC): senses of diversity in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp2.14326

Keywords:

Curriculum policy, History teaching, Diversity, Discourse of competence.

Abstract

The article aims to understand the meanings that the Brazilian document National Common Curricular Base (BNCC) tries to fix for the significant diversity in the curricular component of History. The text analyzes the document as a discursive mechanism that operates within a regime of truth at the service of the search for hegemony in the educational and social fields. The qualitative study, of documentary and bibliographic character, approached the fundamentals of the concepts that consolidate the BNCC. The considerations point out that the hybridization of significant diversity hides meanings linked to a project based on the perspective of a functional interculturality, which advocates the depoliticization of the educational process through the subordination of knowledge itself (the contents of History and the theme of diversity) to knowledge in order to do something (the discourse of competence).

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Author Biographies

Maria Aparecida Lima dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Professora Associada da Faculdade de Educação (FAED/UFMS) e Docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História (UEMS). Doutorado em Educação (USP).

Suzana Lopes Salgado Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Professora Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em História Social (USP).

Wanessa Odorico Onório, Secretaria Municipal de Educação (SEMED)

Professora de Educação Física e dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Especialização em Relações Étnico-Raciais (UFMS).

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Published

14/11/2020

How to Cite

SANTOS, M. A. L. dos; RIBEIRO, S. L. S.; ONÓRIO, W. O. History teaching in the National Commmon Curricular Base (BNCC): senses of diversity in the early years. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp2, p. 961–978, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp2.14326. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14326. Acesso em: 12 may. 2024.