ICT in educational management: effectiveness in academy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.14576

Keywords:

Management , Education, ICT , Formation

Abstract

This study is the result of a monograph that aims to evaluate the contribution of Information and Communication Technologies - ICT in a postgraduate course in educational management, from the student’s perception. It’s characterized as applied research, with a qualitative approach, of the descriptive and exploratory type. The research instrument was an evaluation questionnaire, adapted from Bertolin and Marchi (2010). For the analysis of the data, was used the categorical analysis of Bardin (2011). It was found that the students rated the course as “good”, with a consensus on the use of technological resources and the development of ICT skills. However, it was noticed that some resources need improvement when inserted in the classes because only the investment in ICT does not cause changes. There is also a need for the professional development of the teaching staff for the pedagogical and critical use of ICT in the teaching and learning processes, causing significant changes and reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovane Rafael Theisen, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria – RS

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Sílvia Maria de Oliveira Pavão , Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria – RS

Professora no Departamento de Fundamentos da Educação. Doutorado em Educação (UAB) – Espanha.

Ana Cláudia Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria – RS

Professora no Departamento de Educação Especial. Doutorado em Informática na Educação (UFRGS).

References

BARCELOS, G. T.; PASSERINO, L. M.; BEHAR, P. A. Redes sociais na internet: ambiente pessoal de aprendizagem na formação de professores iniciantes de matemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre (RS), v. 9, n. 1, p. 1-10, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/21902/12706. Acesso em: 15 jun. 2019.

BARDIN, L.; Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011.

BERTOLIN, J. C. G.; MARCHI, A. C. B. Instrumentos para avaliar disciplinas da modalidade semipresencial: uma proposta baseada em sistemas de indicadores. Avaliação, Campinas (SP), v. 15, n. 3, p. 131-146, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/KHsWbwwT6W8sKRY7mbhb7sJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 30 jul. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Portaria n. 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 21 ago. 2020.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF, 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 21 ago. 2020.

DIAS, E. P. Conceitos de gestão e administração: uma revisão crítica. Revista Eletrônica de Administração, São Paulo (SP), v. 1, p. 1-12, 2002. Disponível em: https://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/160/16. Acesso em: 25 jul. 2019.

DOURADO, L. F. Progestão: como promover, articular e envolver a ação das pessoas no processo de gestão escolar? Brasília, DF: CONSED – Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2001.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília (DF), v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 set. 2019.

FRANCO, M. L. P. B. Pressupostos epistemológicos da avaliação educacional. In: SOUZA, C. P. (Org.) Avaliação do rendimento escolar. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, p. 13-26, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, M. F. Q.; SOUZA, J. Formação em pesquisa na pós-graduação: possibilidades e desafios a partir da orientação. Educar em Revista, Curitiba (PR), v. 34, n. 71, p. 125-141, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/TM3J9mfsxQJW797k5MfMhqb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 set. 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. 7. reimpr. São Paulo, SP: Atlas, 2016.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.

LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo, SP: Atlas, 2007.

MARBACK NETO, G. Avaliação: instrumento de gestão universitária. Vila Velha, ES: Hoper, 2007.

PISTRAK, M. M. A escola comuna. São Paulo, SP: Expressão Popular, 2009.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Universidade FEEVALE, 2013.

Published

01/08/2021

How to Cite

THEISEN, G. R.; PAVÃO , S. M. de O.; PAVÃO, A. C. O. ICT in educational management: effectiveness in academy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 2, p. 1264–1281, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i2.14576. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14576. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)