A curriculum for language teacher education

Between prescription and fulfillment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17924

Keywords:

Ideologems, Disciplinary knowledge, Reflexive teacher

Abstract

This article analyzes how teaching knowledge is developed in initial language teacher education, in order to train conscientious teachers for a linguistic education project. We took as a documental record the Pedagogical Project of an undergraduate language teacher training and we conducted an interview with students from the last year of the course. As a theoretical contribution, we used the concept of ideologeme (DEL VALLE, 2010) and analyzed the data through Wodak’s (2009) Critical Discourse Analysis and the power relations established in an initial teachers’ training (FOUCAULT, 2008, 2014). Results show that divergences between what is prescribed in the document that guides the language teacher training and what is carried out by the professors can negatively interfere in the development of the critical-reflexive potential of the teachers-to-be, with regard to the appropriation of the disciplinary (linguistic) knowledge of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Raymundo Figueiredo Lins Júnior, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Professor Adjunto do curso de Letras. Doutorado em Linguística (UFPB).

References

ALVARENGA, F. M. A formação de professores no curso de Letras: O currículo e suas interseções entre os saberes e a relação teórico-prática. Um estudo de caso do curso de Letras da UFSJ. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, 2012. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/3428/1/texto%20completo.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.

ANTUNES, I. Muito além da gramática: Por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BAGNO, M. Preconceito linguístico. 56. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAGNO, M. Curso de Letras? Pra quê? Blog da Parábola Editorial, São Paulo, jun. 2017. Disponível em: https://www.parabolablog.com.br/index.php/blogs/curso-de-letras-pra-que-1. Acesso: 02 fev. 2022.

BAGNO, M.; RANGEL, E. O. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/LdCCsV35tZzGymcnq8DcW5p/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2022.

BRASIL. Synopse do recenseamento de 31 de dezembro de 1900. Ministério da Indústria, Viação e Obras Públicas, Directoria Geral de Estatística. Rio de Janeiro: Typ. da Estatística, 1905. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/222260. Acesso em: 04 jan. 2022.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília, DF: MEC, 1998.

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 2/2015, de 09 de junho de 2015. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em curso superior. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.

COSTA, M. A. Políticas de formação docente para a educação profissional: Realidade ou utopia? Curitiba, PR: Appris, 2016.

DEL VALLE, J. Glotopolítica, ideologia y discurso: categorias para el estatus simbólico del español. In: DEL VALLE, J. (org.). La lengua, ¿patria común? Ideas y ideologías del español. Frankfurt/Madrid: Vervuet/Iberoamericana, 2007.

FLORES, M. A. Formação docente e identidade profissional: Tensões e (des)continuidades. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 138-146, jan./abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15973. Acesso: 12 fev. 2022.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GATTI, B. A. et al. A atratividade da carreira docente no Brasil. In: FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos e pesquisas educacionais. São Paulo: FVC, 2010. v. 1. Disponível em: https://fvc.org.br/wp-content/uploads/2018/04/estudos_e_pesquisas_educacionais_vol_1.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: Características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/?lang=pt&format=pdf. Acesso: 12 fev. 2022.

KRAMSCH, C. The multilingual subject. Oxford: Oxford University Press, 2009.

KRAMSCH, C. Authencity and legitimacy in multilingual SLA. Critical Multilingualism Studies, n. 1, v. 1, p. 107-128, 2012. Disponível em: https://cms.uawebhost.arizona.edu/ojs3/multilingual/article/view/9/20. Acesso: 02 abr. 2022.

KUMARAVADIVELU, B. The post-method: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, n. 28, p. 27-48, 1994. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3587197. Acesso: 02 maio 2022.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quarterly, n. 35, p. 537-560, 2001. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3588427. Acesso: 02 maio 2022.

LINS JR., J. R. F. Educação linguística e formação de professores de línguas crítico-reflexivos: Uma análise dos discursos de licenciandos do curso de Letras da UEVA. 2019. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20013. Acesso em: 11 mar. 2020.

MARTELOTTA, M. E. Conceitos de gramática. In: MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

MOITA LOPES, L. P. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: Ideologia linguística para tempos híbridos. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 24, n. 2, p. 309-340, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/ghf3PYNYBkxXHskTwZ9QyBy/abstract/?lang=pt. Acesso: 02 maio 2022.

NEBRIJA, A. Gramática de la lengua castellana. Edición crítica de Antonio Quilis. Madrid: Instituto de Coopoeración Iberoamericana: Ediciones de Cultura Hispánica, [1492]1992.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atratividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

RILEY, P. Language, culture and identity. An ethnolinguistic perspective. London: Continuum, 2007.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCHÖN, D. A. The reflective practioner: How professionals think in action. New York: Basic Books Inc., 1982.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SOBRAL. Projeto pedagógico do curso de Letras (Licenciatura). Sobral, CE: Universidade Estadual Vale do Acaraú, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, M.; GAUTHIER, C. A pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

TARDIF, M.; LESSARD, C. Trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

WODAK, R. De que trata el análisis crítico del discurso (ACD): Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarollos. In: WODAK, R.; MEYER, M. Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Guedisa, 2003.

YOUNG, M. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: O argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 609-810, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WRv76FZpdGXpkVYMNm5Bych/?lang=pt. Acesso: 02 abr. 2022.

Published

13/05/2023

How to Cite

LINS JÚNIOR, J. R. F. A curriculum for language teacher education: Between prescription and fulfillment. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. esp.1, p. e023019, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27iesp.1.17924. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17924. Acesso em: 17 jul. 2024.