The inclusion that is in comic: how characters can entertain and teach about people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.12693

Keywords:

School inclusion, Comic, Characters with disabilities, Deficiency, Inclusive reading.

Abstract

The inclusion of people with disabilities has been approached by the media in a variety of ways, one of which is the comic strip. Sometimes rejected, sometimes accepted in education, some disabled characters have been inserted and included in stories already known and accepted by readers of various ages. But can they help in the process of school and social inclusion? It is believed that they can, because in a playful way, they present a universe to be understood, respected and possible to be experienced. Through a brief discussion on the subject, built by national and international printed and electronic materials, the present text presents the history of comics in education, and the approach of inclusion in comic books in discursive textual genre in an inclusive reading. It is noticed that when looking at comics as a didactic pedagogical resource there are a variety of possibilities to be explored and harnessed that can contribute to more inclusive realities in school environments and in society in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle da Silva Pinheiro Wellichan, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Marília – SP

Bibliotecária e Pedagoga, Especialista em Educação Infantil, Especial e Transtornos Globais do Desenvolvimento, Mestra em Ciência da Informação e Doutoranda em Educação, na linha de Educação Especial no Programa de Pós-graduação na UNESP/Marília, participante do Grupo de Pesquisa Deficiências Físicas e Sensoriais – DeFSen na UNESP, campus de Marília

Carla Cristine Tescaro Santos Lino, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Marília – SP

Professora Bilíngue em SRMI-Área Surdez, Especialista em Educação Especial, Mestra em Ensino, Doutoranda em Educação, na linha de Educação Especial no Programa de Pós-graduação na UNESP/Marília, participante do Grupo de Pesquisa Deficiências Físicas e Sensoriais – DeFSen na UNESP, campus de Marília.

References

BIBE-LUYTEN, S. M.(Org). Histórias em Quadrinhos: Leitura Crítica. São Paulo: Edições Paulinas, 1989.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei 9.394/96. 6. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997. 10 v.

CALAZANS, F. M. A. História em quadrinhos na escola. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2005.

CALDEIRA, B.A.S.L.M. O uso pedagógico das histórias em quadrinhos no ensino de português para estrangeiros. In: Jornadas Internacionais de Histórias em Quadrinhos, 5., 2018, Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP, SP. Anais... SP: ECA, 2018. p.1-11. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/anais2ajornada/anais5asjornadas/artigos.php?artigo=q_educacao/brizzida_caldeira.pdf&jornada=5 Acesso em: 3 jun. 2019.

CARBONARI, P. Um dia na vida de… uma pessoa com deficiência física. Ofensivas que elas passam no dia a dia delas e desenhamos para você. Super Interessante, Comportamento, publicado em: 28 set 2016. Disponível em:

https://super.abril.com.br/comportamento/um-dia-na-vida-de-uma-pessoa-com-deficiencia-fisica/ Acesso em: 21 jun. 2019.

DIONISIO, B. Amigos criam tirinha para falar sobre deficiência física e ser humano. Portal G1, 20/10/2012. Disponível em: http://g1.globo.com/pr/parana/noticia/2012/10/amigos-criam-tirinha-para-falar-sobre-deficiencia-fisica-e-ser-humano.html Acesso em: 20 maio 2019.

GARCIA, V. Histórias em quadrinhos ensinam como lidar com as diferenças. Deficiente Ciente – O blog da inclusão e cidadania. 26/05/2018. Disponível em: https://www.deficienteciente.com.br/historias-em-quadrinhos-ensinam-como-lidar-com-as-diferencas.html Acesso em: 30 maio 2019.

LOPES, L. Histórias em quadrinhos vivem bom momento no Brasil, diz docente: inclusão de histórias em quadrinhos no Prêmio Jabuti valoriza produção nacional, afirma professor da USP. Jornal da USP, 12/05/2017. Disponível em: https://jornal.usp.br/cultura/historias-em-quadrinhos-vivem-bom-momento-no-brasil-diz-docente/ Acesso em: 12 maio de 2019.

ONGARATTO, S. Distrofia muscular de Duchenne: Turma da Mônica ganha personagem com a doença. Revista Crescer, 27/03/2019. Disponível em: https://revistacrescer.globo.com/Voce-precisa-saber/noticia/2019/03/distrofia-muscular-de-duchenne-turma-da-monica-ganha-personagem-portador-da-doenca.html Acesso em: 2 jun. 2019.

REZENDE, L. A. de. Leitura e Formação de Leitores: Vivências Teórico Práticas. Londrina: Eduel, 2009.

SOUZA, B. Cartunista cria quadrinhos com personagens cadeirantes. Portal Viva Mulher, [s.d.]. Disponível em: https://vilamulher.com.br/familia/filhos/cartunista-cria-quadrinhos-com-personagens-cadeirantes-14759.html Acesso em: 4 maio 2019.

STRADA, S.A.C. Práticas inclusivas na escola por meio das histórias em quadrinhos. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Cadernos PDE, v.1. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_edespecial_uenp_selmaaparecidacapelinstrada.pdf Acesso em: 2 jun. 2019.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

TURMA DA MONICA WIKI. Hamyr. Portal da Comunidade Fandon Quadrinhos. [s.d.]. Disponível em: https://monica.fandom.com/pt-br/wiki/Hamyr Acesso em: 4 maio 2019.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização necessária. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 7-30.

WOUDA, J. Zeven Redenen om je kind strips te laten lezen. Publicado em: 25 ago. 2017. Disponível em: https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/7-redenen-om-je-kind-strips-te-laten-lezen/news/81/ Acesso em: 13 jun. 2019.

ZIRALDO. Autismo: uma realidade. Texto de Gustavo Luiz e arte de Miguel Mendes, Marco e Fábio Ferreira. Out. 2013. Disponível em: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/cao_civel/cartilha-ziraldo-autismo-uma-realidade.pdf Acesso em: 10 abr. 2019.

Published

01/02/2019

How to Cite

WELLICHAN, D. da S. P.; LINO, C. C. T. S. The inclusion that is in comic: how characters can entertain and teach about people with disabilities. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 44–61, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.12693. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12693. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)