An analysis of as the environment influence in the learning and The behavior of the student and its importance in the initial Teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.12879

Keywords:

Educational activities, Initial teacher training, Different methodologies, Environment, Educational psychology.

Abstract

The present work is an experience report about an activity carried out in the medical horticulture of the Federal University of Lavras, referring to the discipline of Educational Psychology in one of its classes. The work in question aims to understand and analyze how the environment can provide benefits for students, and their importance in initial teacher training. In order to analyze the obtained results, we used the qualitative research, which approaches the direct proximity of the researcher, for a better organization, the categorization method was used where four categories were found: "Activity seen as a methodology different from the traditional one"; “student participation and the same being in an environment that differs from the classroom"; " increase the ties in the student-educator relationship" and”"way to get to know the student better". The work seeks to understand how different methodologies are effective and help in the formation of the person, and how these interdisciplinary means help in the most effective knowledge and understanding of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine das Graças Frade, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de Lavras (2017). Mestre em Educação pela Universidade Vale do Rio Verde (2003), especialista em Design Instrucional pela Universidade Federal de Itajubá (2009), Docência do Ensino Superior a Distância pelo Centro Universitário do Sul de Minas (2008), Solos e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Lavras (1998) e Psicopedagogia pelo Centro Universitário do Sul de Minas (1997). Graduada em História, pelo Centro Universitário do Sul de Minas (1991). Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Interdisciplinaridade, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, psicologia da educação, educação ambiental, metodologias do ensino de História e Geografia. Atuou como Coordenadora da Universidade Aberta do Brasil na UFLA, como Coordenadora Pedagógica do Centro de Educação a Distância na UFLA, como Coordenadoa do Curso de Pedagogia, como Coordenadora do sub-projeto Interdisciplinar do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBID) da UFLA e atualmente coordena o Laboratório de Práticas Pedagógicas Socioambientais e Interdisciplinares. Integrante do Grupo de Pesquisa Teorias e Práticas Pedagógicas em Educação a Distância da UFLA.

Yara Rosa R. C. G. da, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Atualmente é professora em formação da Universidade Federal de Lavras, com foco na Educação na área de Ciências Biológicas.

 

Jessiane Lopes, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Graduanda em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Lavras.

References

AUSUBEL, D. Teoria da aprendizagem significativa. PELIZZARI, A. et al., 1993.

CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), p. 133-147, 2004.

MACEDO, E. F. de. Parâmetros Curriculares Nacionais: a falácia de seus temas transversais. In: MOREIRA, A. F. B. Currículo: políticas e práticas, 1999. p. 43.

GASPARIN, J. L.; PETENUCCI, M. C. Pedagogia histórico crítica: da teoria à prática no contexto escolar. Acesso em, v. 2, n. 02, 2014.

LOPES, G. C. L. R.; ALLAIN, L. R. Lançando um olhar crítico sobre as saídas de campo em biologia através do relato de uma experiência. ENCONTRO “PERSPECTIVAS DO ENSINO DE BIOLOGIA”, v. 8, p. 6, 2002. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: Unidade teoria e prática? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), p. 133-147, 2004

TAPIA, J. A. Contexto, motivação e aprendizagem. In: TAPIA, J. A.; FITA, E. C. A motivação em sala de aula: o que é, como se faz, v. 4, p. 11-61, 2004. SENICIATO, Tatiana;

Published

01/02/2019

How to Cite

FRADE, E. das G.; YARA ROSA R. C. G. DA; LOPES, J. An analysis of as the environment influence in the learning and The behavior of the student and its importance in the initial Teacher training. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 78–87, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.12879. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12879. Acesso em: 22 nov. 2024.