The construction of geographcal concepts in child educaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.13086

Keywords:

Childhood, Geographical concepts, Protagonism.

Abstract

This research presents the concept of childhood and how it was constituted through the history of societies and how different authors discussed the conceptions of being a child until the contemporaneousness, when it comes to be considered in its peculiarities. In Brazil we see official documents that address these changes and even policies that were created for child protection. When taking the concept of childhood as a starting point, children are supposed to be at the center of this discussion. The objective is to know how children construct the geographic concepts, from their experiences to internalize them concretely. Here, we want to give time and voice to children, as protagonists of their learning and as beings respected in all aspects: physical, human and moral. The methodology used was the case study, the subjects of the research were the children of Early Childhood Education, and the beginning of the research was based on the students 'desire to visit their friends' homes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Maria Maia Gouvêa Esteves, Associação Educacional Dom Bosco (AEDB), Resende – RJ

Professora dos Cursos de Pedagogia e Letras da AEDB

Beatriz Karine Cardoso Rocha, Associação Educacional Dom Bosco (AEDB), Resende – RJ

Professora do Colégio de Aplicação da AEDB.

References

ALMEIDA, F. J. (Cord). Projeto Nave. Educação a distância. Formação de professores em ambientes virtuais e colaborativos de aprendizagem. São Paulo: s.n., 2001.

ANDRADE, C. D. A Verdade Dividida. In: Contos Plausíveis: José Olympio, 1985.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Tradução: Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Afiliada, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB 022/98. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis de anos de idade. Brasília: FNDE, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB 020/2009. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB 5/2009. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais.

Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC / SEF, 1997. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia e História, p. 6.

CAMBI, F. Rousseau: o pai da pedagogia contemporânea. In: História da pedagogia. Tradução Álvaro Lorenzini. São Paulo: EDUNESP, 1999, p. 342-355.

FERREIRO, E.; TEBEROSK, A. A Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas. 1985.

FREINET, C. Pedagogia do bom senso. Tradução: J. Baptista. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

HERNANDEZ; VENTURA. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre:Artimed,1998.

KOHAN, W. O. Infância entre Educação e filosofia. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2003.

KRAMER. S. A infância e sua singularidade. In: BRASIL. Ministério da Educação. Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis de anos de idade. Brasília: FNDE, 2006.

LOPES, J. J. M; VASCONCELLOS, T. Geografia da Infância: territorialidades Infantis. Currículo Sem Fronteiras: Revista para uma educação crítica e emancipatória, Niterói, v. 6, n. 1, p. 103-127, Jan./Jun. 2006.

LUQUET, G. H. O desenho infantil. Porto: Editora do Minho, 1969.

MALAGUZZI, L. Histórias, ideias e filosofia básica. In: As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MATTAR, F.N. Pesquisa de marketing. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MONTESSORI, M. A Pedagogia Cientifica. descoberta da criança. Livraria Editora Flamboyant. São Paulo,1965.

PONTUSCHKA, PAGANELLI E CACETE. Para ensinar e aprender geografia. 2.ed.São Paulo: Cortez, 2009.

PASSINI, E. Alfabetização Cartográfica e a Aprendizagem de Geografia.1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIAGET, J. Seis estudos de Psicologia. 24.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

PLATÃO. As leis, ou da legislação e epinomis. Tradução: Edson Bini. 2. ed. Bauru-SP: Edipro, 2010.

REGO, José Lins do. Menino de engenho. 27. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1979.

ROSSEAU, J.J. Emílio ou da Educação. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1968.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

01/02/2019

How to Cite

ESTEVES, R. M. M. G.; ROCHA, B. K. C. The construction of geographcal concepts in child educaction. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 148–169, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.13086. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13086. Acesso em: 18 jul. 2024.