Specialized educational care in the Uberland municipal network: implementation, organization and development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13100

Keywords:

Inclusion, Special Education, Specialized Education Attendance.

Abstract

This study aimed to describe and analyze the proposed work of the Educational Service Specialist (ESA) of municipal schools in the city of Uberlândia-MG. For this, a qualitative study of descriptive and analytical character was held, as defined by Lüdke and André (1986), because it is a singular space of analysis of a situation of daily life, in which we use theoretical reference, practice and reflection. By building of the data was possible to make the correlation of all aspects presented by the actors of the research, which culminated in four categories: the special education history in the city; ESA teachers of vision and living/class over the AEE and NADH; Multifunctional Resource Room (SRM) and architectural and pedagogical accessibility; and teacher training. The survey indicated the need for dialogue between ESA teachers and the living/dining-class as well as continued training of teachers. We note that municipal schools have articulated for the provision of the ESA, but much remains to be done for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Barbosa Alves, Prefeitura Municipal de Uberlândia, Uberlândia – MG

Mestre em educação: Educação Especial pela Universidade Federal de Uberlândia. Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Educação Especial, ambos pela UFU, e em Atendimento Educacional Especializado pela UFC. 

Maria Irene Miranda, Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Professora efetiva da Faculdade de Educação (graduação e pós-graduação). Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Possui graduação em Pedagogia pela UFU, especialização em Psicopedagogia pela UFU e mestrado em Educação pela UFU. Coordenadora do GEPPE (Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Psicopedagogia Escolar), coordenadora do Curso de Especialização em Psicopedagogia.

References

AMARAL, L. A. Conhecendo a deficiência (em companhia de Hércules). São Paulo: Copyright, 1995.

ANDRÉ, M. E. D. A. O papel da pesquisa na formação do professor. Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: UFSCar, 1996.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

______. Lei n.º 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

______. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução n.º 2 CNE/CEB. Brasília: MEC/SEESP, 2001.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Inclusão. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Decreto n.º 7.611. Brasília, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Panorama da coleta de dados na pesquisa qualitativa. In: ______. Pesquisa pedagógica: do projeto à implantação. Tradução Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 149-167.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Relgráfica Artes Gráficas, 2009.

RODRIGUES, D. A inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.

ROPOLI, E. A. et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2010.

SASSAKI, R. K. Inclusão: o paradigma do século 21. Revista Inclusão, SEESP/MEC, ano I, n. 1, p. 19-23, out. 2005.

SME – Secretaria Municipal de Educação. Instrução Normativa n.º 001/2011. Uberlândia-MG, 2011.

SME/NADH – Secretaria Municipal de Educação., Histórico do Programa Básico Legal Ensino Alternativo (PEA). Uberlândia-MG, 2005.

Published

01/08/2019

How to Cite

ALVES, C. B.; MIRANDA, M. I. Specialized educational care in the Uberland municipal network: implementation, organization and development. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 269–284, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13100. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13100. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática