Education, diversity in a post-truth world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.13200

Keywords:

School education, Human diversity, Post-Truth.

Abstract

The era of post-truth lives, whose conceptualization is of great complexity, because the "post-truth" is not just a lie, or half true, or conviction. Truth is a discursive effect. This phenomenon implies in most cases the prevalence of a "truth" sustained by an axiological and pathetic reasoning. Studying and problematizing post-truth within the educational field is urgent, especially when one of the school's duties is the reception and understanding of human diversity. Based on the studies of authors such as Foucault, Angenot, Emediato, Boudon, we assume that the post-truth is accentuated in Brazilian society causing unavailability to dialogue, thus, most people tend to treat information as only those who confirm their beliefs to the detriment of those who invalidate them. It is up to all to know how to problematize the rhetorical character of post-truth perception, looking at its drifts, its dispersions, in order to understand how we deal with what we read, see, feel and act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Regina Momesso, Universidade Estadual Paulista

Docente - Faculdades Integradas de Bauru, docente ensino médio - Colégio Técnico Industrial ´Isaac Portal Roldan´ - FC/UNESP - Bauru, docente permanente e pesquisadora da Universidade Estadual Paulista Campus Araraquara e docente/ pesquisadora ppg educação escolar da Universidade Estadual Paulista Campus Araraquara. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Análise de Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: analise de discurso, discurso, identidade, práticas discursivas e cibermídia.

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Instituto Federal de São Paulo

Pedagoga no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Araraquara – SP – Brasil. Mestra em Processos de Ensino, Aprendizagem e Inovação.

References

BALLOUSSIER, A. Bancada evangélica celebra retirada de questão de gênero de base curricular. Disponível em: . Acesso em: nov. 2019.

BOUDON, R. Crer e saber: pensar o político, o moral e o religioso. Tradução Fernando Santos. São Paulo: Ed. Unesp, 2017

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (1ª versão). Brasília, DF, 2015. 302p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (2ª versão). Brasília, DF, 2016. 652p. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (3ª versão - abril de 2017). Brasília, DF, 2017a. 396p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (3ª versão revista - dezembro de 2017). Brasília, DF, 2017b. 472p.

DERRIDA, J. A Farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 1991.

EMEDIATO, W. Dimensões e face da mentira no discurso político. In: EMEDIATO, Wander (Org.). Análises do Discurso Político. Belo Horizonte: NDA/FALE, 2016.

FEITOSA, C. Pós-verdade e política. Revista Cult. 19 jul. 2017. Disponível em: . Acesso em: 17 nov. 2019.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, M. A arqueologia do Saber. 7ª Ed. RJ: Forense Universitária, 2005, p.55

FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Tradução Roberto de Melo Machado e Eduardo Jardim Moraes et al. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2002.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. (E. Brandão, Trad.). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GOMES, N. L. Educação e Diversidade Cultural: refletindo sobre as diferentes presenças na escola. Disponível em: http://www.mulheresnegras.org. Acesso em: 18 nov. 2019.

HANCOCK, J. Dicionário Oxford dedica sua palavra do ano, ‘pós-verdade’, a Trump e Brexit. In: EL PAÍS Internacional. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/11/16/internacional/1479308638_931299.html. Acesso em: 16 nov. 2019.

JOÃO, S. In: BIBLÍA CATÓLICA ONLINE. São João, 1-14. Disponível em https://www.bibliacatolica.com.br/biblia-ave-maria-vs-vulgata-latina/sao-joao/1/. Acesso em: 16/nov/2019.

PALMA, Y. A. et al. Parâmetros Curriculares Nacionais: um estudo sobre orientação sexual, gênero e escola no Brasil. Trends in Psychology/Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 23, n. 3, p. 727-738, 2015.

PLATÃO. Diálogos. Trad. Carlos Alberto Nunes. Belém: UFPA, 2003.

TOSI, G. Verbete Igualdade. In: BARRETO, V. P; CULLETON, A. (org.). Dicionário de Filosofia Política. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2010, p. 267

Published

01/02/2019

How to Cite

MOMESSO, M. R.; MONTEIRO, S. A. de S. Education, diversity in a post-truth world. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 170–181, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i1.13200. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13200. Acesso em: 18 jul. 2024.