Pedagogy and the multipurpose teacher: a complex professional field
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.14106Keywords:
Pedagogy, Multipurpose teacher, SchoolingAbstract
This paper presents an overview of the Multipurpose Teacher professional exercise with a Pedagogy degree, providing a dialogue among reflective reports of basic education and elements of its constitution, with the main objective to raise possibilities for improving their formation. In order to tread this journey, we introduce this professional about the concept of schooling and its influence in the constitution of his/her Identity, with diverse theoretical support from the perspective of the school space. On a path of uncertainty, the journey of a Multipurpose teacher is developed. Training possibilities and paths are identified that intertwine the initial training with the continuing training in exercise, which in the day-to-day of the school, allow advances in the pedagogical conditions. The research recognizes that the initial formation can be listed as incomplete or uncertain, but their concepts and predicates emerge in the daily tasks and challenges of teaching, demanding to revisit, strengthen and expand them.
Downloads
References
ALVES, R. O preparo do educador. In: BRANDÃO, C. R. (Org). Educador: vida e morte. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982. p. 22-30.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília, DF: 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Reexame do parecer CNE/CP no 5/2005, Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília, DF: 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n2/2015. Define as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para formação continuada. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 15 nov. 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº2/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: 2019.
CANDAU, V. M. (Org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Forma & Ação, 2008.
CONTRERAS, J. D. Relatos de experiencia en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 14-30, jan./abr. 2016.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FERREIRO, E. Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez, 1986.
FORTUNATO, I. Tornar-se professor: Reflexões iniciais sobre um percurso paradoxal. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 4, n. 1, p. 4-9, 2017.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d´água, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Prefácio. In: SNYDERS, G. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, P. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Educador: vida e morte. 2. Ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982, p. 89-101.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.
IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R. (Org). O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia e pedagogo: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
RUSSO, M. F. Alfabetização. São Paulo: Saraiva, 2013.
SNYDER, C. R.; LOPEZ, S. J. Psicologia positiva: uma abordagem científica e prática das qualidades humanas. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SNYDERS, G. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
SOARES, M. B. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale, 2005.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
VACILOTTO, E. Professor polivalente: reflexões para um caminho de incertezas. Orientador: Ivan Fortunato. 2020. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.