Teaching and learning psychology at school: thoughts on engaged teaching in classrooms
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.15386Keywords:
Teaching, Learning, Psychology, Active methodologies, EducationAbstract
This article proposes to problematize teaching and learning psychology in basic education classrooms based on a critical and progressive theoretical approach. Through the use of active methodology applied in a psychology discipline in high school, the use of the technique was compared as a proposal for an engaged, inventive and transgressive teaching and learning in the classroom, as well as reflecting on the potencies and possibilities of teaching of psychology as a pedagogical intervention in high school. The book Ponciá Vicência, by Conceição Evaristo, was used to discuss the production of subjectivities, mental disorders, and the impacts of racial, gender and ethnic inequalities on mental health. Finally, students were invited to share their impressions about the book and its relationship with the discipline through the post-its technique. It ends by proposing a political engagement of the category around the defense of psychology in high school.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1995.
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
BOCK, M. B. B. Educação, direitos humanos e compromisso social: interlocuções com a formação do professor de psicologia. Psicol. Ensino & Form., v. 5, n. 1, p. 101-114, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pef/v5n1/v5n1a08.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
BOCK, M. B. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. da. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. 14. ed. São Paulo, SP: Saraiva, 2008.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996.
BRASIL. Resolução nº 2, de 19 de abril de 1999. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Docentes da Educação Infantil e dos anos iniciais do Ensino Fundamental, em nível médio, na modalidade Normal. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 97, 19 abr. 1999.
BRASIL. Resolução n. 5, de 15 de março de 2011. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em psicologia, estabelecendo normas para o projeto pedagógico complementar para a Formação de Professores de psicologia. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 16 mar. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, CNE, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A Sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. São Paulo, SP: Penso, 2018.
CHIAPARINI, C.; SILVA, I. M. M.; LEME, M. I. S. da. Conflitos interpessoais na educação infantil: o olhar de futuros professores e egressos. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 3. P. 603-612. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/wm4Jgs3w4hPVVRZgYZnHmLn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 ago. 2021.
EVARISTO, C. Ponciá vicêncio. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: Pallas, 2018.
FRANCO, M. A. S. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2016.
FRIOGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educ. Soc., v. 24, n. 82, p. 93-130. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fwBNt6pKWJKTdYrCkxHjPdQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 ago. 2021.
GIROUX, H. A. Professores como intelectuais transformadores. In: GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.
GUZZO, R. S. L. Risco e Proteção: análise crítica de indicadores para uma intervenção preventiva na escola. In: FRANCISCHINI, R.; VIANA, M. N. (Org.). Psicologia escolar: que fazer é esse? Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia, 2016.
HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo, SP: Elefante, 2020.
KOHATSU, L. N. Narrativas de professores de psicologia do ensino médio: entre memórias e reflexões. Psic. da Ed., v. 41, p. 65-81, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n41/n41a05.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
KOHATSU, L. N.; MACHADO, L. M. disciplina de Psicologia no Ensino Médio: revisitando as práticas dos professores da rede pública do Estado de São Paulo. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 398-417, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/27862/17604. Acesso em: 03 ago. 2021.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2.ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013.
MACHADO, L. A. Psicologia no Ensino Médio e Psicologia Escolar: história, diferenças e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 1, p. 101-108, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/YZFR843rGjKbgFpFcHCB8FF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 ago. 2021.
MACHADO, L. A. VITÓRIA, M. I. C. O ensino de psicologia no currículo da educação básica: análise da formação docente. Revista Educação Online, v. 27, p. 189-216, 2018. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/405/194. Acesso em: 03 ago. 2021.
MARASCHIN, C. Psicologia e educação: pontuações temporais. In: MARASCHIN, C.; FREITAS, L. B. L.; CARVALHO, D. C. Psicologia e educação: multiversos sentidos, olhares e experiências. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2003.
PANDITA-PEREIRA, A.; SEKKEL, M. C. Contribuições do ensino de psicologia nas Etecs. Psicologia: Ensino e Formação, v. 4, n. 1, p. 79-105, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pef/v4n1/v4n1a06.pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
ROLNIK, S; GUATARRI, F. Micropolítica: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1996.
RONCHI, J. P.; IGLESIAS, A.; AVELLAR, L. Z. Interface entre educação e saúde: revisão sobre o psicólogo na escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 3, p. 613-620. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/LHPHY9dpYXhrCn6PvWHdnFB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 ago. 2021.
VEIGA, I. P. A. A Prática pedagógica do professor de didática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
VERDUM, P. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Educação Por Escrito, v. 4, n. 1, p. 91-105, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/14376/9703. Acesso em: 03 ago. 2021.
VIANA, M. N. Interfaces entre a Psicologia e a Educação: Reflexões sobre a atuação em Psicologia Escolar. In: FRANCISCHINI, R.; VIANA, M. N. (Org.). Psicologia escolar: que fazer é esse? Conselho Federal de Psicologia: Brasília, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.