Teacher-author and tutor, a single character: analysis of practical experience and their contribution to the quality of teaching and distance learning, the teacher's view
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10030Keywords:
Teacher-author. Tutor. Teacher's role in distance education mode.Abstract
This study is a qualitative research of descriptive character to analyze the efficiency and effectiveness of the results obtained by students in the teaching and learning in education distance mode having two models, a first model, considered typical, the teacher acts in separate roles, only as author and / or guardian, in the second model the teacher acts as author and tutor simultaneously. Data were collected through a questionnaire, answered by teachers who work in higher education, education of the distance mode, in both models. The proposed study provided the opportunity to register the professional experience gained in performances and can in future contribute to the implementation of other initiatives that use virtual learning environments using the models presented.Downloads
References
AFFONSO, S. B.; QUINELATO, E. Educação a distância: algumas considerações a respeito do autogerenciamento da aprendizagem pelos estudantes. EAD em FOCO, v. 4, n. 2, 2014.
BREMGARTNER, V. et al. Adaptation resources in virtual learning environments under constructivist approach: A systematic review. In: Frontiers in Education Conference (FIE). IEEE, 2015, p. 1-8.
CLEMENTINO, A. Gestão pedagógica de cursos em EAD online. Anais... ABED 2005.
DOS SANTOS, W. C. M. Papel do professor e do aluno na educação a distância. Caderno de Publicações, Univag, n. 4, 2016.
FILHO, H. C. Regulação da modalidade de EAD no Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs). Educação a distância: o estado da arte. Vol 2, Cap. 41. 2ª ed. São Paulo: Pearson, 2012.
MILL, D. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs). Educação a distância: o estado da arte. Vol 2, Cap. 33. 2ª ed. São Paulo: Pearson, 2012.
PEREIRA, L. dos S. S. A.; FRANÇA, G. Os ambientes virtuais de aprendizagem (AVA): um estudo do moodle no curso de pedagogia da UFT. InterSciencePlace, v. 1, n. 25, 2015.
PERRIER, G. R. F.; SILVEIRA, R. A. O tutor e a importância dos feedbacks nas atividades assíncronas em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. Revista em Rede, v. 2, n. 1, p. 76-88,2015.
PORTARIA Nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Disponível em: http:// http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf/. Acesso em: 07 out. 2015.
ZAPPAROLLI, L. S. FAG-Ferramenta de apoio à gestão no ambiente virtual de aprendizagem Moodle utilizando técnicas de Business Intelligence. 2016. 202 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do ABC, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Santo André, 2016.