Teacher-author and tutor, a single character: analysis of practical experience and their contribution to the quality of teaching and distance learning, the teacher's view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10030

Keywords:

Teacher-author. Tutor. Teacher's role in distance education mode.

Abstract

This study is a qualitative research of descriptive character to analyze the efficiency and effectiveness of the results obtained by students in the teaching and learning in education distance mode having two models, a first model, considered typical, the teacher acts in separate roles, only as author and / or guardian, in the second model the teacher acts as author and tutor simultaneously. Data were collected through a questionnaire, answered by teachers who work in higher education, education of the distance mode, in both models. The proposed study provided the opportunity to register the professional experience gained in performances and can in future contribute to the implementation of other initiatives that use virtual learning environments using the models presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Silva Zapparolli, Fatec Mauá e Zona Sul/Professora

Mestra em Ciência da Computação pela Universidade Federal do ABC - UFABC (2016). Possui Especialização em Engenharia da Computação na UFU (Universidade Federal de Uberlândia (2005) e graduação em Bach.em Matemática com Informática pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1997). Atualmente é professora - da FACULDADE DE TECNOLOGIA DA ZONA SUL e FATEC MAUÁ. Tem experiência na área de Ciência da Computação e Ensino à Distância.

Carlos Alberto Vaz, Faculdade Carlos Drummond de Andrade/Vice Diretor de Tecnologia e Inovação.

Dr. Hc. Ciência da Educação. Faculdade Carlos Drummond de Andrade – Vice Diretor de Tecnologia e Inovação.

Itana Stiubiener, Universidade Federal do ABC / Professora Escola Politécnica da Universidade de São Paulo – USP/Pesquisadora associada do Laboratório de Arquitetura e Redes de Computadores

Doutora e Mestre em Engenharia Elétrica (USP). Professora da Universidade Federal do ABC – UFABC e Pesquisadora associada do Laboratório de Arquitetura e Redes de Computadores da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo – USP

References

AFFONSO, S. B.; QUINELATO, E. Educação a distância: algumas considerações a respeito do autogerenciamento da aprendizagem pelos estudantes. EAD em FOCO, v. 4, n. 2, 2014.

BREMGARTNER, V. et al. Adaptation resources in virtual learning environments under constructivist approach: A systematic review. In: Frontiers in Education Conference (FIE). IEEE, 2015, p. 1-8.

CLEMENTINO, A. Gestão pedagógica de cursos em EAD online. Anais... ABED 2005.

DOS SANTOS, W. C. M. Papel do professor e do aluno na educação a distância. Caderno de Publicações, Univag, n. 4, 2016.

FILHO, H. C. Regulação da modalidade de EAD no Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs). Educação a distância: o estado da arte. Vol 2, Cap. 41. 2ª ed. São Paulo: Pearson, 2012.

MILL, D. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs). Educação a distância: o estado da arte. Vol 2, Cap. 33. 2ª ed. São Paulo: Pearson, 2012.

PEREIRA, L. dos S. S. A.; FRANÇA, G. Os ambientes virtuais de aprendizagem (AVA): um estudo do moodle no curso de pedagogia da UFT. InterSciencePlace, v. 1, n. 25, 2015.

PERRIER, G. R. F.; SILVEIRA, R. A. O tutor e a importância dos feedbacks nas atividades assíncronas em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. Revista em Rede, v. 2, n. 1, p. 76-88,2015.

PORTARIA Nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Disponível em: http:// http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf/. Acesso em: 07 out. 2015.

ZAPPAROLLI, L. S. FAG-Ferramenta de apoio à gestão no ambiente virtual de aprendizagem Moodle utilizando técnicas de Business Intelligence. 2016. 202 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do ABC, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Santo André, 2016.

Published

01/12/2017

How to Cite

ZAPPAROLLI, L. S.; VAZ, C. A.; STIUBIENER, I. Teacher-author and tutor, a single character: analysis of practical experience and their contribution to the quality of teaching and distance learning, the teacher’s view. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1680–1690, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10030. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10030. Acesso em: 17 jul. 2024.