DIGITAL INCLUSION AND THE MAIN CHALLENGES IN THE BRAZILIAN EDUCATION

Authors

  • Claudia Prioste
  • Darcy Raiça

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10457

Keywords:

Digital inclusión. Digital literacy. Information and communication technologies. Digital divide. Technology and education.

Abstract

The access to Information and Communication Technologies (ICT) has increased within the Brazilian population. However, according to the digital inclusion ranking established by ITU (2015), Brazil still presents important gaps in comparison to other evaluated countries. In view of this problem, the present article aims at analyzing the challenges of the digital inclusion in the Brazilian education, looking into understanding its obstacles. This study has grounds in a qualitative, exploratory research methodology, through which data of national and international researches were collected. The analysis was established based in seven indicators: connectivity, capability, content, confidence, continuity, literacy, and the inclusion of people with disabilities. The results suggest that the digital inclusion has been limited, mostly due to problems in the education quality. Without a consistent educational background, the use of ICTs is mostly directed to consumption and entertainment. It was concluded that Brazilian public schools face serious gaps of technological infrastructure and teacher support. In this context, the exclusion of people with disabilities also perpetuates. Problems in the basic literacy processes are important obstacles for proper technological resources appropriation in favor of better life conditions and social participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMUWIL, A.; WEERAKKODY, V.; EL-HADDADEH, R. A conceptual study of the factors influecing e-inclusion. European, Mediterranean & Middle Eastern Conference on Information Systems, 2011, Atenas.

AUVERLOT, D. ; HAMELIN, J. ; LEJEUNE, E. ; LOYER, J-L. et al. Le fossé numérique en France. França: Premier Ministre, Centre d’analyse stratégique, 2011.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BIZELLI, J. L.; CUNHA, M. D.; PEREIRA, C. E. C. Impactos da progressão continuada na educação do estado de São Paulo. Revista on line de Políticas e Gestão Educacional, Araraquara, v. 15. n. 1, p. 150-166, 2013.

BRADBROOK, G.; FISHER J. Digital equality: reviewing digital inclusion activity and mapping the way forwards. United Kingdom, mar. 2004.

CASSIN, B. Google-moi: la deuxième mission de l’Amérique. Paris: Albin Michel, 2007.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Educação 2012: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: CGI, 2013a.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC domicílios e empresas: pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação no Brasil. São Paulo: CGI, 2015.

CUNHA, M. D.; BIZELLI, J. L. Caminhos para TIC em sala de aula sob a perspectiva dos professores. Revista on line de Políticas e Gestão Educacional, Araraquara, v. 20. n. 2, p. 282-300, 2016.

CZERNISZ, E. C. S.; RUIZ, M. J. F. Qualidade da educação básica nas conferências nacionais de educação (1990-2004). Revista on line de Políticas e Gestão Educacional, Araraquara, v. 16. n. 1, 2016.

DESIDERÁ, L.; ZUBEN, M.V. Crianças e adolescentes usando a internet com segurança. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Kids online Brasil: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes. São Paulo: CGI, 2013c. p. 65-73.

DUARTE, R. Teoria crítica da indústria cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

GAUTIER, J. & VERGNE. Quelle école pour la «société de la connaissance. In KAMBOUCHNER, D. et al. L’école, le numérique et la société qui vient. Paris: Mille et une nuits, 2012. p. 95-131.

GIDDENS, A. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós. Rio de Janeiro: Editora Record, 2007.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXERIA; ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Brasil no Pisa 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santilana, 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE ESTATÍSTICA. Brasil em síntese: taxa de analfabetismo das pessoas de 15 anos ou mais.

INTERNATIONAL TELECOMMUNICATION UNION – ITU. Measuring the information society. Geneva, 2015.

KAPLAN, D. E-Inclusion: new challenges and policy recommendations. Europe Advisory Group, Jul. 2005.

LABARTHE, F. Les TIC de la démocratisation culturelle: principes d’action, accès en public et compétences plurielles: le cas de l’Espace Culture Multimédia de La Friche de la Belle de Mai à Marseille. Tese (Doutorado - Sciences de l’information et de la communication), Université d’Avigon, Avignon, FR, 2008.

LAVINAS, L; VEIGA, A. Desafios do modelo brasileiro de inclusão digital pela escola. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, vol. 43, n. 49, p. 542-569, 2013.

LIVINGSTONE, S.; HELSPER, E. Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide. London: London School of Economics and Political Science, 2008.

MANCINELLI, E. E-Inclusion in the information society, 2007.

MENESES, S.C.P. Um computador por aluno: era da inclusão digital. In: XXII SBIE –XVII WIE, Aracaju, 21 a 25 de novembro, 2011.

ORGANIZAÇAO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. The protection of children online recommendation of the OCDE council: report on risk faced by children online and policies to protect them. Paris, 2012.

PRIOSTE, C. O adolescente e a internet: laços e embaraços no mundo virtual. São Paulo: Edusp, 2016.

PRIOSTE, C. Tecnología, educación e innovación: riesgos y oportunidades. Journal of Engineering and Technology, vol. 5, n. 2, p. 72-81, 2016b.

RAIÇA, D. Tecnologias e educação inclusiva. In RAIÇA, D. (Ed.) Tecnologias para a educação inclusiva. São Paulo: Avercamp, 2008.

SASSEN, S. Sociologia da globalização. São Paulo: Artmed, 2010.

SORJ, B. Brasil@povo.com: a luta contra a desigualdade na sociedade da informação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; Brasíia, DF: Unesco, 2003.

SILVA, A. C. Educação e tecnologia: entre o discurso e a prática. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 19, n. 72, p. 527-554, jul./set., 2011.

WALLET, P. Tecnologias da informação e comunicação (TIC) na América Latina e Caribe. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Educação 2012: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: CGI, 2013, p. 113-122.

VALLEUR, M. ; MATYSIAK, J. C. Le désir malade: dans un monde libre et sans tabous. Paris: Éditions Jean-Claude Lattès, 2011.

Published

04/10/2017

How to Cite

PRIOSTE, C.; RAIÇA, D. DIGITAL INCLUSION AND THE MAIN CHALLENGES IN THE BRAZILIAN EDUCATION. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 860–880, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10457. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10457. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.