TICs in learning under the socio- interactionist perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11173

Keywords:

Education, Learning, Information and communication technology, Knowledge and learning society, Socio-interactionist approach

Abstract

This paper discusses the role of Information and Communication Technologies (ICTs) in learning, in the light of the socio-interactionist approach. To do so, it approaches learning from the perspective of Vygotsky's theory, covering some of its key concepts, the current social context in which education and the individual are inserted and the use of technological resources in education and the learning process. In this way, it places the new technologies as important instruments of mediation used in the interaction of the individual with the environment in the context of the learning and knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Hipólito Roza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professor do Centro de Economia e Administração (CEA) da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutor em Psicologia, Mestre em Ciência da Informação e Bacharel em Ciência da Computação.

References

BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. São Paulo: Saraiva, 2001.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede: do Conhecimento à Política. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Orgs.). A Sociedade em Rede: Do Conhecimento à Acção Política. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2005.

CASTELLS, M. The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Oxford: Wiley-Blackwell., 2010.

COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

COUTINHO, C. P.; LISBÔA, E. S. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, v. 18, n. 1, p. 5-22, 2011.

LASTRES, H. M. M. Informação e conhecimento na nova ordem mundial. Ciência da Informação, v. 28, n. 1, 1999.

LE COADIC, Y. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MEIRELLES, F. S. Informática: novas aplicações com microcomputadores. 2. ed. São Paulo: Makron Books, 1994.

MIRANDA, M. I. Conceitos centrais da teoria de Vygotsky e a prática pedagógica. Ensino em Re-Vista, v. 13, n. 1, p. 7-28, 2005.

POZO, J. I. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Pátio: Revista Pedagógica, n. 31, p. 8-11, 2004.

RANGEL, A. P. Psicologia da Educação: Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

RICHIT, A. Implicações da Teoria de Vygotsky aos Processos de Aprendizagem e Desenvolvimento em Ambientes Mediados pelo Computador. Revista Perspectiva, v. 28, n. 103, p. 21-32, 2004.

ROZA, R. H.; WECHSLER, S. M. O uso das tecnologias da informação e comunicação por estudantes universitários de Administração. Competência – Revista da Educação Superior do Senac-RS, v. 10, n. 2, p. 1-7, 2017.

ROZA, R. H. Revolução informacional e os avanços tecnológicos da informática e das telecomunicações. Ciência da Informação em Revista, v. 4, n. 3, p. 03-11, 2017.

SILVA, E. L.; CAFÉ, L.; CATAPAN, A. H. Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 39, n. 3, p. 93-104, 2010.

SOUZA, V. L. T.; ANDRADA, P. C. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013.

SUAIDEN, E.; LEITE, C. Dimensão social do conhecimento. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: Unesco; Ibict, p. 99-114, 2006. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/handle/1/465. Acesso em: 07 jan. 2017.

STEVENSON COMMITTEE. Information and communications technology in UK schools: An independent enquiry (The Stevenson Report). 1997.

VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. eBooksBrasil, 2001. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/vigo.pdf. Acesso em: 27 fev. 2018.

Published

02/05/2018

How to Cite

ROZA, R. H. TICs in learning under the socio- interactionist perspective. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 498–506, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11173. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11173. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos